Slik ser Sundfloen bru ut i dag. Det er stor uenighet blant entreprenørene om hvor mye det bør koste å utstyre den med fagverk. (Foto: Statens vegvesen)
Slik ser Sundfloen bru ut i dag. Det er stor uenighet blant entreprenørene om hvor mye det bør koste å utstyre den med fagverk. (Foto: Statens vegvesen)

Kjempesprik over Glomma

Prisen for å avstive en myk hengebru kan beregnes på flere måter. Det høyeste anbudet på montering av fagverk på Sundfloen bru over Glomma ligger 173 prosent høyere enn det laveste!

Tre entreprenører har gitt anbud på oppdraget. Det laveste er gitt av Consolvo fra Lier. Det er på 10,13 millioner kroner. Ypsilon Contractors fra Skien ligger på andreplass med 14 mill. Høyest ligger BMO Entreprenør fra Kongsberg som vil ha 27,69 mill.

Sundfloen bru fører fylkesveg 30 over Glomma like vest for Koppang, kommunesentret i Stor-Elvdal. Med et hovedspenn på 170 meter er den en av landets lengste myke hengebruer, så lenge det varer.

På en myk hengebru er ikke kjørebanen avstivet med fagverk eller stålkasse. På Sundfloen bru er det to langsgående stålbjelker med H-profil som bærer kjørebanen. Bjelkene ligger på tverrbærere som er opphengt i hengestenger. Denne konstruksjonen holder ikke lenger mål. Nå skal det monteres et underliggende fagverk.

I tillegg til bearbeiding og montering av fagverket, skal den som får kontrakten levere og montere av nye pendellagre, ny sidestyring og nye fuger. Prosjektering og montering av tak over tårnsadlene inngår også i oppdraget.

Vegvesenet håper å komme i gang med montasjen i juni. Anleggstiden er beregnet til fem og en halv måned.

Forsiden akkurat nå