På en del av den to km lange strekningen som skal få fire felt, blir kjørebanene liggende på forskjellige nivåer. (Ill.: Rambøll)
På en del av den to km lange strekningen som skal få fire felt, blir kjørebanene liggende på forskjellige nivåer. (Ill.: Rambøll)

Isachsen Entreprenør lavest på E6

Isachsen Entreprenør vil ha 227 millioner kroner får å utbedre 18 km av E6 langs vestsiden av Mjøsa. Det er det laveste av fem anbud, og holder til en ledelse på over 6 prosent.

Veidekke er nr. to med et anbud på 242,3 mill. Konkurrentene er Anlegg Øst (257,5 mill.), NCC (262,8 mill.) og Hæhre Entreprenør (307,2 mill.).

E6 har allerede den bredden som trengs for å sette opp midtrekkverk på den aktuelle strekningen, det eneste som trengs før man kan stenge vegen på midten, er å etablere havarilommer med 700-900 meters mellomrom. Denne jobben inngår i entreprisen.

16 km av strekningen får to felt. De siste to kilometrene blir en forbikjøringsstrekning med fire felt. Ytterpunktene for den berørte strekningen er Mjøsbrua i sør og Vingrom i nord. Firefeltsvegen skal gå mellom Rogne og Feiring. Fra Mjøsbrua er det 6,5 km til Rogne, fra Feiring er det 9,5 km til Vingrom.

Oppdraget omfatter også bygging av ny Vingrom bru over elva Rinna. Den gamle brua ble ødelagt av flommen i fjor. Den nye blir en 56 meter lang tre spenns betongplatebru. Inntil den blir ferdig blir trafikken avviklet på en Bailey-bru.

Nybrua skal bygges nedstrøms. I forbindelse med brubyggingen blir E6 lagt om over en strekning på 800 meter. Anlegg av 4 km gang/sykkelveg langs fylkesveg 330, som går parallelt med E6, inngår også i oppdraget.

Den 800 meter lange strekningen ved Vingrom inngår i den framtidige traséen til E6. På resten av strekningen som berøres av utbyggingen skal E6 i hovedsak følge nåværende trasé når den utvides.

 

Forsiden akkurat nå