TRAFIKK OG ITS

Internasjonal debut for ny norsk trafikkmast i aluminium

Lattix-mastene i aluminium er fortsatt blant de beste målt i bøyemoment, men dyre i produksjon. Derfor lanseres nå en billigere løsning,

Stian Auen peker på TrafTech, som er BD Samferdsels eget merkenavn på produkter som de selv har utviklet og markedsfører.
Stian Auen peker på TrafTech, som er BD Samferdsels eget merkenavn på produkter som de selv har utviklet og markedsfører. Foto: Jarle Skoglund
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
30. mars 2022 - 15:03

Også norske Brødrene Dahl er å finne med egen stand på årets Intertraffic i Amsterdam, som går av stabelen denne uken. Av til sammen sju norske bedrifter som stiller med egne stands på det som er blitt verdens største messe for trafikkutstyr, er også Brødrene Dahl å finne. Selskapet er primært et salgsselskap basert på agenturer inn mot det norske markedet, men BD Samferdsel i tillegg har etablert seg med eget merkenavn, TrafTech, på produkter som de også har produksjonsrettighetene til.

HERØYA 20240214
Seram Coatings, driver med å gjøre det mulig å sprøyte silisiumkarbid.
Jens Lehrmann, administrerende direktør i Seram Coatings.(Uten briller) og teknologidirektør Stian Sannes (Briller)
Dette er produktet som sprøytes på metallet via roboten.
Foto: Arash A. Nejad
Les også

Dette pulveret kan bli milliardindustri

Positiv respons på gjenbruk av plast

Det gjelder trafikkmastene i aluminium fra Lattix, samt de nye støyskjermene i resirkulert plast.

Leder for avdelingen, Stian Auen, forteller at mottagelsen av den nye støyskjermen har vært svært god, og at mange reagerer positivt når de hører at det er et gjenbruksprodukt basert på plast. Men sitt nye produkt blir 23 kubikkmeter plast gjort om til ett tonn plastikkpaneler.

– Beslutningen om at vi skulle utvikle vår egen løsning på støyskjermer ble tatt for halvannet år siden, og vi har utviklet designet selv i samarbeid med vår svenske aluminiumsprodusent av Lattix-mastene, som også bygger stolper og rammer. Støyskjermene er modulbasert og høyden bestemmes av kunden. Vi har merket stor interesse for dette nye produktet etter at det ble lansert, og det er jo veldig hyggelig, forteller Auen.

Ny versjon av Lattix-masten

Ny er også SafeHit-masten, som også i likhet med den tradisjonelle Lattix-masten er produsert i aluminium.

– Denne versjonen, som er firkantet med helstøpte aluminiumssider, er fortsatt i sikkerhetsklasse A, men noe billigere i produksjon. Vi ser for oss at de brukes på mindre konstruksjoner, og at vi dermed har laget et produkt som egnet seg godt for fylkesveinettet.

Lattix var først ute med å produsere ekstra ettergivende skiltmaster i aluminium for over 20 år siden, som ved kollisjonstester har dokumentert å ha store trafikksikkerhetsgevinster sammenlignet med mange av stålmastene som er å finne på markedet. Stian Auen forteller at det er hyggelig å kunne konstatere at mastene fortsatt er verdens beste, og de kan skilte med et bøyemoment på 170 kNm.

Han forklarer slik hvorfor de velger å være på plass på Intertraffic 2022:

– Vi ser oss hele tiden om etter forhandlere  for våre eksportprodukter i land der vi ikke er representert.  Vi er her også for å treffe alle beslutningstakere av nordmenn som besøker denne messa. I tillegg har vi mange av våre leverandører som også er på plass her nede, og vi benytter anledningen til å ha møter med dem, sier Stian Auen i BD Samferdsel.

Elkem er blant de mange norske bedriftene som er råvarebaserte i sin produksjon av silisiumprodukter.
Les også

La mineralene på havbunnen ligge

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.