RIKSVEIER

Innlandet og Viken: Inntil 12 entreprenører kan få oppdrag for opptil 800 mill

Vegvesenet kommer med en temmelig røslig rammeavtale for riksveiene på Østlandet.

Denne delen av riksvei 3 i Østerdalen - ved Tingstadbekken bru - er splitter ny og trenger ikke oppgradering. Men Vegvesenet håper å få gjort litt annet arbeid på og ved samme riksvei.
Denne delen av riksvei 3 i Østerdalen - ved Tingstadbekken bru - er splitter ny og trenger ikke oppgradering. Men Vegvesenet håper å få gjort litt annet arbeid på og ved samme riksvei. Illustrasjonsfoto: Bjørn Olav Amundsen
20. jan. 2022 - 11:32
Det meste av Østlandet er med i denne rammeavtalen. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Det meste av Østlandet er med i denne rammeavtalen. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Men uansett rammene for avtalen, så må jo byggherren ta flere forbehold: Ja, det er behov for å få gjort litt av hvert, men det hele avhenger av hvor mye penger som finnes. Eller som det heter i konkurransegrunnlaget: «Behovet vil avhenge av politiske føringer og budsjettildelinger i perioden.»

Men nok om det. Her handler det om en temmelig stor rammeavtale for mindre anleggsarbeider på riksveiene i Innlandet og deler av Viken. Tidshorisonten er 2022 og 2023, og det er muligheter for opsjon for 2024 og 2025.

Geografien: Innlandet med deler av Viken er et ikke så rent lite i utstrekning, og er her delt i fire. Vegvesenet legger altså opp til fire parallelle rammeavtaler, med inntil tre entreprenører i hvert område.

Områdene ser slik ut:

Rammeavtalen er delt opp i fire områder. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Rammeavtalen er delt opp i fire områder. Illustrasjon:  Statens vegvesen
  • Nordvest: Nordre del av gamle Oppland fylke. Her handler det mye om riksvei 15.
  • Nordøst: Østerdalen fra Rena og nordover, altså hovedsakelig riksvei 3.
  • Sørvest: Hallingdal, Valdres og søndre del av tidligere Oppland, og de aktuelle veiene er riksvei 7 og riksvei 4.
  • Sørøst: Søndre del av gamle Hedmark, altså riksvei 2 og 25.

Total maksimal verdi for rammeavtalene for disse fire områdene er beregnet til 800 millioner kroner. Vegvesenet antar at det blir et samlet behov for oppdrag for rundt 100 millioner kroner i året, men at det kan bli snakk om opp mot 200 millioner i året på det meste.  Øvre grense per avrop er satt til 50 millioner kroner.

Hvis alt går som det skal, så er startdato satt til 1. april i år. Uansett varer avtalene fra kontraktssignering og ut 2023. Vegvesenet har opsjon på å forlenge avtalene i ytterligere 1+1 år på samme vilkår. 

Byggherren holder digital tilbudskonferanse 25. januar, og datoen for tilbudsåpning er 16. februar.
 
 
 
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.