Prosjekter

Innlandet: Ny fylkesvei 33 er forsinket - og blir dyrere enn beregnet

Fristen er 15. juli, men det holder ikke.

Nye fylkesvei 33 langs Skardtjernet.
Nye fylkesvei 33 langs Skardtjernet. Foto: Bjørn Olav Amundsen
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
24. juni 2020 - 10:29

Arbeidet med å legge ny asfalt på de cirka fem kilometrene mellom Skardtjernet og Santoriesvingen har startetArbeidet vil vare til rundt 10. juli.

Fylkesvei 33 blir bygd ut på en ti kilometer lang strekning mellom Skardtjernet i Etnedal og Tonsvatnet i Nord-Aurdal, og på en en kilometer lang strekning øst for krysset til E16 på Bjørgo, skriver Innlandet fylkeskommune i en pressemelding.

Utenriksminister Espen Barth Eide legger grunnlaget for å innføre omstridte EU-lover for skog i Norge.
Les også:

Omstridt EU-lov på vei inn i norske skoger

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Tietoevry
Dette er grunnen til at mange KI-prosjekter stopper opp

Omfattende opprusting

Parsellene hadde svært dårlig standard. Veien var smal og hadde dårlige veikanter og dårlig dekke. Noen svinger var krappe og stigningen var krevende flere steder.

Veien blir bredere, noen svinger er rettet ut , og stigningen blir jevnere fordelt. Særlig vil den store «Sanatoriesvingen» ved krysset til fylkesveien mellom Bruflat og Bagn bli betydelig bedre når prosjektet er ferdig. Der vil veien gå i helt ny trasé.

Fra den nye traseen for fylkesvei 33 i juni 2020. Gamleveien til venstre. Stedet er rett på vestsiden av den beryktede Sanatoriesvingen.
Les også:

Entreprenøren fikk lite igjen for langvarig veistrid

Noe arbeid gjenstår

Det er foreløpig usikkert når det store byggeprosjektet til cirka 330 millioner kroner vil være helt ferdig. Det gjenstår en del arbeid med sideterreng og avkjørsler. Asfalt skal legges på begge strekningene som har blitt rustet opp, og overskuddsmasser skal håndteres.

– Ifølge kontrakten som Innlandet fylkeskommune har med entreprenøren, skal arbeidet være ferdig innen 15. juli, sier prosjektleder Vidar Øfstaas i pressemeldingen.

– De som bygger har sagt at de ikke rekker å bli ferdig til denne datoen. Vi håper entreprenøren blir ferdig så snart som mulig, sier han.

Entreprenør for strekningen er Contexo.

Patria 6x6 er et sekshjuls pansret kjøretøy som utvikles gjennom et internasjonalt samarbeid. Forsvaret har anbefalt at Norge melder seg inn i samarbeidet.
Les også:

Forsvaret vurderer å kjøpe panservogner

Kostnadsøkning

Den omfattende opprustinga av fylkesveg 33 i Valdres var opprinnelig beregnet til å koste rundt 290 millioner kroner etter dagens kroneverdi.

Det har blitt en del ekstra arbeid med prosjektet, slik at kostnadsprognosen nå er på cirka 330 millioner kroner. Det inkluderer utgifter til planlegging, prosjektering, grunnerverv, byggeledelse og bygging.

– De økte utgiftene skyldes flere forhold, sier Øfstaas.

– Det var noe dårligere masser enn forutsatt på deler av strekningen, og de måtte skiftes ut. Arbeidet med å følge opp prosjektet fra byggherrens side har også blitt mer ressurskrevende enn planlagt, sier han.

Konsernsjef i Equinor Anders Opedal under Oslo Energy Forum
Les også:

Havvind-stansen: – Dette er helt ekstraordinært

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Er du ingeniør eller teknolog? Bli med i NITO og få en Osprey-sekk!

Bompengefinansiering

Halvparten av utgiftene til ny fylkesveg over Tonsåsen skal dekkes inn gjennom brukerbetaling. Fylkeskommunen tar en større andel av kostnadsøkningen enn trafikantene, slik at cirka 150 millioner skal dekks av bompenger, mens fylkeskommunen skal bidra med rundt 170 millioner.

Gasslekkasjen i Østersjøen fotografert av et dansk F16 i september 2022.
Les også:

Nord Stream-selskap dropper søksmål mot Equinor

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.