Innlandet lyser ut fire asfaltkontrakter: Men budsjettet er under halvparten av fjorårets

Omtrent 150 kilometer fylksveier i Innlandet skal denne sommerene få ny asfalt.

Innlandet har de siste årene oppgardert flere av sine veier med såkalt dypstabilisering, en metode som brukes på veier hvor bæreevnen er spesialt dårlig.
Innlandet har de siste årene oppgardert flere av sine veier med såkalt dypstabilisering, en metode som brukes på veier hvor bæreevnen er spesialt dårlig. Foto: Bjørn Olav Amundsen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
7. feb. 2023 - 08:25

Totalt er det snakk om fire kontrakter som nå er lyst ut. Tre rene asfaltkontrakter og en såkalt forsterkningskontrakt, som i realiteten dreier seg om et dypstabilisering av veier som har spesielt dårlig bæreevne, men påfølgende nytt toppdekke av asfalt.

Mens Innlandet fylke i fjor brukte 165 milloner kroner på asfaltering av sine fylkesveier i fjor, er årets budsjett redusert til ca 70 millioner kroner. I tillegg kommer forsterkningskontrakten på 50-60 millioner kroner, som er på samme nivå som en tilsvarende kontrakt i fjor.

Forskterkningen er en del av et foreårig lånebasert investeringsprogram i Innlandet, for å ruste opp bæreevnnen på utvalgte og spesielt dårlige strekninger.

– Totalt håper vi på at vi med de budsjettene vi har til rådighet, skal rekke over ca 150 km av fylkesveiene våre, inkludert forsterkningskontrakten, forteller fagleder for dekkelegging og merking i Innlandet fylkeskommune, Johan Nøkkelholm til Veier 24.

En kontrakt mindre enn i fjor

Den ene rene asfaltkontraktene heter Innlandet Sørøst, og omfatter asfaltoppdrag i kommunene  Kongsvinger, Eidskog, Nord Odal, Sør Odal, Grue,
Åsnes, Våler, Elverum, Åmot og Trysil. Den andre heter Mjøsområdet, og gjelder veier som går i kommunene Hamar, Stange, Løten, Ringsaker, Gjøvik, Lillehammer, Gausdal, vestre Toten, Østre Toten, Land/Hadeland.

Den tredje kontrakten er Nord- Gudbrandsdal - Nord- Østerdal, og omfatter kommunene Tynset, Os, Tolga, Alvdal, Foldal, Dovre, Lesja,
Sel, Vågå, Lom, Sjåk, Nord Fron.

I tillegg kommer forsterkningskontrakten, som omfatter forsterkning, dypstabilisering og slitelag asfalt av fylkesveger på ulike steder i Innlandet fylke.

– Nedgangen i budsjettene gjør at det i år er en mindre asfaltkontrakt enn det har vært foregående år, opplyser Johan Nøkkelholm.

Innfører inndeksregulering

Fylkeskommunen har også innført en ny klausul om indeksregulering for generell prisstigning på sine asfaltkontrakter, lik det også Statens vegvesen innførte fra årsskiftet. Mens man tidligere kun hadde indeksregulering knyttet til bitumenprisene, betyr den nye klausulen at entreprenørene nå får kompensert generell prisstigning.

Tilbudsfrist er satt til 13. mars for alle fire kontraktene.

 

 

 
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.