ASFALT

Innlandet er i gang med å asfaltere 180 km fylkesvei

Asfaltjobbene har en verdi på rundt 150 millioner kroner.

Dypstabilisering av fylkesvei 228 mellom Tandestua og Kvernstua i Ringsaker.
Dypstabilisering av fylkesvei 228 mellom Tandestua og Kvernstua i Ringsaker. Foto: Einar Søberg, Innlandet fylke
25. mai 2020 - 12:37

Innlandet fylkeskommune skal frem til oktober asfaltere vel 180 kilometer fylkesvei. Asfaltjobbene har en verdi på rundt 150 millioner kroner, skriver Innlandet fylke i en pressemelding.

Les også

Reasfalterer en del strekninger

Hovedutvalgsleder samferdsel i innlandet, Stein Tronsmoen, var mandag 25. mai på befaring langs fylkesvei 228 i Ringsaker. Her er det forsterkningsarbeid som foregår. <i>Foto:  Einar Søberg, Innlandet fylke</i>
Hovedutvalgsleder samferdsel i innlandet, Stein Tronsmoen, var mandag 25. mai på befaring langs fylkesvei 228 i Ringsaker. Her er det forsterkningsarbeid som foregår. Foto:  Einar Søberg, Innlandet fylke

Hvert år blir dekketilstanden på fylkesveier registrert.

– Denne tilstandsregistreringen gir en god oversikt over dekketilstanden på vegnettet vårt. Registreringene inngår i grunnlaget for våre prioriteringer av hvilke veier som får asfalt i år og de neste årene, forteller Aud M. Riseng, samferdselssjef i Innlandet fylkeskommune. 

I år skal totalt 135 kilometer fylkesvei rundt om i Innlandet reasfalteres. I tillegg vil deler av en ekstra bevilgning på 100 millioner kroner i 2020 bli bruk til forsterkning og asfaltering på ytterligere 45 kilometer fylkesveg.

Les også

Øker fylkesveistandarden

Det var fylkestinget i Innlandet som økte bevilgningene til fylkesveier i Hedmark ved et ekstra låneopptak til investeringer.

– Selv om dette ikke reduserer etterslepet på fylkesvei så mye som vi ønsker, er dette en god start nå i 2020. Vi er, slik situasjonen er nå på fylkesveiene i fylket, tilfreds med å kunne bruke ekstra midler på vedlikehold av fylkesveiene. Det er gjennomført en grundig vurdering av fylkesveiene i hele fylket, og det er disse vurderingene som ligger til grunn for prioriteringene som er gjort. Vi vil selvfølgelig følge dette nøye videre, sier Stein Tronsmoen, hovedutvalgsleder for samferdsel i Innlandet fylkeskommune, i meldingen.

En del av den økte bevilgningen skal brukes til forsterkning og asfaltering på følgende strekninger: 

  • Fv. 202 mellom Kjerret og Brødbøldammen i Kongsvinger
  • Fv. 216 mellom Næroset og Arneberg i Ringsaker
  • Fv. 228 mellom Tandestua og Kvernstua i Ringsaker
  • Fv. 251 mellom Høljerast og Bruflat i Nordre Land
  • Fv. 1782 mellom Flisaker og Vinjusveen i Ringsaker
  • Fv. 1798 mellom Hveberg og Høyvang i Hamar
  • Fv. 1868 mellom Bergsland og Langåsen i Kongsvinger
  • Fv. 2544 mellom Svingvoll og Skei i Gausdal
  • Fv. 2616 mellom Stade og Lalm i Vågå
  • Fv. 2660 mellom Dombfoss og Brustuen i Dovre

– Det er dessverre slik at det ikke blir lagt asfalt på fylkesveier i alle deler av Innlandet. I våre prioriteringer har vi også sett på hva andre aktører gjør av tiltak på veinettet. Blant annet skal Statens vegvesen gjøre mye på riksvei 3 i Østerdalen i år, noe som vi har tatt hensyn til da vi har gjort våre prioriteringer for asfaltlegging i 2020, forklarer Stein Tronsmoen.

Les også

Flere klimatiltak

Innlandet fylkeskommune har som mål å bidra til reduksjon av klimagassutslipp. Fylkeskommunen har derfor stimulert til flere miljøtiltak i anbudskonkurransen om asfaltjobbene. Blant kravene som er stilt til klima er:

  • All fresemasse fra traufresing skal gjenbrukes som forsterkning/oppretting før slitelag.
  • Mest mulig lavtemperaturasfalt (LTA). Innlandet utbetaler en bonus på 300.000 kroner dersom entreprenøren kan dokumentere at minst 40 prosent av den totale mengden asfalt er lavtemperaturasfalt.
  • Krav om minimum Euro 5-motorer.

 

Les også

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.