Mye rart skal skje hvis ikke Infratek får kontrakten på elektroarbeidet på denne strekningen. (Ill.: Statens vegvesen)
Mye rart skal skje hvis ikke Infratek får kontrakten på elektroarbeidet på denne strekningen. (Ill.: Statens vegvesen)

Infratek langt foran konkurrentene

Infratek skiller seg klart ut blant seks anbydere på en elektrojobb på E16 i Hedmark. Anbudet fra Infratek er på 18,855 millioner kroner. Nr. to ligger 21,3 % høyere. Mellom nr. to og nr. seks skiller det 11,5 %.

Otera holder andreplassen med et anbud på 22,877 mill. De øvrige anbyderne er OneCo (23,247 mill.), Scanmatic (24,337 mill.), Eidsiva Anlegg (24,570 mill.) og Mesta (25,511 mill.).

Arvid Sagbakken i Statens vegvesen som skal være byggeleder for elektro på nye E16, er fornøyd med den store deltagelsen i konkurransen.

Arbeidet skal utføres på den 16,5 km lange strekningen Slomarka-Kongsvinger. Her skal en motorveg som er under anlegg, overta de grønne europavegskiltene fra dagens to-feltsveg sent på høsten neste år.

Det er ingen tunneler på strekningen. Oppdraget dreier seg derfor for en stor del om lysmaster med tilhørende utstyr. Mastene vil bli montert med knapt 40 meters mellomrom. Alle mastene skal stå på én side av vegen. Ensidig belysning er mulig fordi total vegbredde bare blir 16,5 meter, selv om vegen får fire felt. Mastene får avskjæringsledd som gjør at de knekker lett hvis de blir påkjørt.

I tillegg til arbeidet med mastene skal den som får kontrakten utføre forberedende arbeid for SRO-anlegg, sette opp belyste skilt i forbindelse med en kontrollstasjon, føre opp et teknisk bygg for en bomstasjon og montere effektbelysning på den 741 meter lange Gulli bru som skal føre E16 over Glomma.

Oppdraget omfatter også montasje av utstyr i forbindelse med et forsøksprosjekt som går ut på å regulere lyset etter trafikkmengden. På en seks kilometer lang strekning fra Kongsvinger og vestover skal det monteres utstyr på alle lysmaster som måler trafikken. Resultatet av målingene avgjør hvor sterkt E16 blir belyst.

E16 var lenge kjent som riksveg 2. Den fikk europavegstatus i fjor høst. Før den tiden var Bergen det vestlige endepunktet og Sandvika i Bærum det østlige endepunktet for denne vegen. Etter omklassifiseringen ble Gävle ved den svenske østkysten det nye østlige endepunktet, men det går fortsatt en arm av E16 fra Hønefoss til Sandvika.

 

Forsiden akkurat nå