I gang med 2,5 års vegarbeid på E39 mellom Førde og Lavik

Rigging og forberedende arbeider til byggingen av den 4 km lange strekninga på E39 mellom Myrmel-Lunde er i gang.

Byggeleder Jan Bjarne Thorsnes foran området som blir planert ut som riggområde og lagring av sprengstein.
Byggeleder Jan Bjarne Thorsnes foran området som blir planert ut som riggområde og lagring av sprengstein. Foto: Ole Kristian Åset, Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
27. aug. 2021 - 11:53
Rett rfam her skal tunnelen skal gå inn. <i>Foto:   Ole Kristian Åset, Statens vegvesen</i>
Rett rfam her skal tunnelen skal gå inn. Foto:   Ole Kristian Åset, Statens vegvesen

Det er AS Birkeland Entreprenørforretning, som sikret seg kontrakten ved Statens vegvesen, som nå er i gang med å sprenge og planere riggområdet ved Myrmel, og om en måneds tid kan tunneldrivingen komme komme i gang på E39 Myrmel-Lunde..

- Entreprenøren er i full gang med å etablere riggområde sør for Myrmel, der servicetelt for tunneldriften skal opp, samt lager- og bearbeidingsplass for tunnelmasser. Det er full aktivitet og mange maskinar i arbeid, sier byggeleder Jan Bjarne Thorsnes i Statens vegvesen.

Rettstvist skapte forsinkelser

Oppstarten på anlegget er tre til fire måneder forsinket, da en klage på tildelingen av kontrakten først måtte avgjøres i retten. Det var den en av til sammen tre andre entreprenører som ga pris på oppdraget, et arbeidsfellesskap mellom Bertelsen & Garpestad og Mestrostav Norge, og som hadde gitt laveste pris, som klaget på tildelingen av oppdraget til AS Birkeland Entreprenørforretning.

Thorsnes og skogentreprenør Sigmund Fauske som står for hogst. <i>Foto:   Ole Kristian Åset, Statens vegvesen</i>
Thorsnes og skogentreprenør Sigmund Fauske som står for hogst. Foto:   Ole Kristian Åset, Statens vegvesen

Det endte med at vegvesenet fikk medhold i sine vurderinger, og kunne signere kontrakt med AS Birkeland Entreprenørforretning som planlagt. Birkeland har fått med seg Hirth Himle Entreprenør AS og Fosse Maskin og Transport AS på graving og masseflytting på anlegget.

-I ukene framover skal vi etablere omkjøringsveir i begge endene av tunnelen, og etter kvart vil denn strekningen bli asfaltert for å sikre god standard for trafikantene. Ganske raskt skal arbeidet med å sprenge ut forskjæringen på Myrmel starte opp, slik at selve tunneldrivinga kan starte i begynnelsen av oktober, sier Thorsnes.

Det er også utført mye skogrydding på Lunde-sida, der maskinene nå er i gang med å grave seg fram i påhoggsområdet der.

Skal være ferdig til 2024

Statens vegvesen melder at veianlegget ser ut til å få god balanse i massehandteringen, slik at stein som blir sprengt ut kan brukes på plassen, til å bygge den nye vegen og planere ut sideareala. Jordbruksareal som er tatt til blant annet riggområde skal føres tilbake til landbruksareal når anlegget går mot slutten.

Slik ser det ut på riggplassen i dag, hvor det forberedes sprengning. <i>Foto:   Ole Kristian Åset, Statens vegvesen</i>
Slik ser det ut på riggplassen i dag, hvor det forberedes sprengning. Foto:   Ole Kristian Åset, Statens vegvesen

Byggetiden på prosjektet er anslått til ca. 2,5 år, slik at vei og tunnel skal stå ferdig til bruk desember 2023. Rigg- og deponiområdet skal ferdigstilles sommeren 2024. Anlegget består av ca. 1 km tunnel, som går under gårdane i grenda Myrmel. På hver side av tunnelen er det rundt 1,5 km ny veg som skal bygges, og denne vil gå ganske nær dagens trase. Prosjektet vil gjøre E39 mellom Førde og Lavik sikrere, ved at svinger blir rettet ut og vegen får bedre standard. Et godt nett av sideveier vil også redusere trafikken med jordbruksmaskiner på E39, noe som det er en del av i dag.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.