Riksvei 80 Vestfjordsambandet trafikeres i dag av Torghatten Nord.
Riksvei 80 Vestfjordsambandet trafikeres i dag av Torghatten Nord. (Skjermbilde: Statens vegvesen)

Riksvei 80 Vestfjordsambandet

I framtiden kan også fergene over Vestfjorden gå på hydrogen

Vegvesenet vurderer om riksvei 80-sambandet skal få hydrogenelektriske ferger, og vil vite hva rederiene og hydrogenbransjen mener.

– Vi er helt i startgropa med Vestfjordsambandet, forteller Camilla Røhme, som er prosjektleder for utviklingskontrakten for hydrogenelektrisk ferge på riksvei 13 Hjelmeland-Nesvik. På denne strekningen har Vegvesenet signert en utviklingskontrakt for hydrogenelektrisk ferge.

Camilla Røhme er Vegvesenets prosjektleder for utviklingskontrakten for hydrogenelektrisk ferge på riksvei 13 Hjelmeland-Nesvik. Foto: Kristin Svorte

Etaten vurderer nå sterkt å følge opp med krav til hydrogenelektriske ferger på det såkalte Vestfjordsambandet, altså riksvei 80 Bodø–Værøy–Røst–Moskenes i Nordland.

Statens vegvesen ønsker å inngå en ny lang kontrakt for Vestfjordsambandet etter at dagens kontrakt går ut ved slutten av 2022. Dagens kontrakt har forøvrig ett års opsjon. Torghatten Nord har driften av strekningen i dag.

Trenger innspill fra flere næringer

For Vestfjordsambandet stiller Vegvesenet med nesten blanke ark, og vil ha innspill fra rederinæringen, maritim leverandørindustri og hydrogennæringen.

På basis av blant annet innspill fra en konferanse i august skal Vegvesenet lage et anbefalingsnotat til Samferdselsdepartementet. Notatet vil inneholde forslag til rammer for økonomi, miljø og anskaffelsesstrategi for en utlysning av hydrogenelektriske ferger i Vestfjordsambandet. Kontrakten blir ikke lyst ut før saken er regjeringsbehandlet.

– Vi har god erfaring med å bruke offentlige anskaffelser til teknologiutvikling og norsk næringssutvikling. Vi forsøker å etablere markeder for null- og lavutslippsteknologi for fergesektoren, forteller Camilla Røhme til Veier24.

– Det har vi fått til med LNG og elektrisitet. Men for hydrogen kan vi ikke være game changer og etablere markedet på samme måte. Vi har allerede en pilotkontrakt på riksvei 13 Hjelmeland-Nesvik, men vi trenger flere initiativer for å få til et godt norsk hydrogenmarked, sier Røhme til Veier24.

Foreløpig skisse av hydrogenferga til Norled som kan gå på riksvei 13-strekningen. Illustrasjon: Norled

Første praktiske initiativ er dermed at Vegvesenet inviterer rederinæringen, maritim leverandørindustri og hydrogennæringen til en konferanse i Bodø 22. august i år.

Og her ønsker Vegvesenet bransjenes innspill på blant annet disse feltene:

  • Hvordan bør anskaffelse, krav og tildelingskriterier utformes for å kunne oppnå best mulig konkurranse og sluttresultat?
  • Hvilke virkemidler kan redusere risikoen for de ulike aktørene i konkurransen?
  • Hvor lange bør kontrakten være? Ti år? 12 år? Enda lengre?
  • Kostnadsanslag: Vegvesenet ønsker innspill for å etablere realistiske økonomiske rammer for den politiske beslutningsprosessen i forkant av anskaffelsen. Per i dag gir spesielt hydrogenpris levert på bunkringskai for stor usikkerhet.

 

Forsiden akkurat nå