PROSJEKTER

I dag signerte Nye Veier kontrakten på 4 milliarder som skal gi ny E6 mellom Kvithammar og Åsen

I dag ble samarbeidskontrakten med Hæhre Entreprenør AS og rådgiverfirmaet Dr. Ing. A. Aas Jakobsen Trondheim AS inngått.

Trond Simensrud, prosjektleder i Hæhre, Gudmund Roen, daglig leder i Hæhre Entreprenør, Ingrid Dahl Hovland, administrerende direktør i Nye Veier og Johan Arnt Vatnan, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Trøndelag. (Foto: )
Trond Simensrud, prosjektleder i Hæhre, Gudmund Roen, daglig leder i Hæhre Entreprenør, Ingrid Dahl Hovland, administrerende direktør i Nye Veier og Johan Arnt Vatnan, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Trøndelag. (Foto: ) Foto: Øyvind Nordahl, Screen Story
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
10. mai 2019 - 13:23

Kontrakten for byggingen av E6 mellom Kvithammar og Åsen (19 km) er forventet å bli på ca. 4 mrd. kroner eks. mva, sier Nye Veier i en pressemelding.

I mars ble det kjent at det var Hæhre Entreprenør AS og rådgiverfirmaet Dr. Ing. A. Aas Jakobsen Trondheim AS som gikk videre til konkretiseringsfasen for byggingen av firefelts motorvei fra Kvithammar i Stjørdal til Åsen i Levanger. Denne fasen er nå over, og i dag ble samarbeidskontrakten signert.

– Dette er et godt team. Det er en stor jobb. Og det er en stor dag, sier Ingrid Dahl Hovland, administrerende direktør i Nye Veier.

Daglig leder i Hæhre Entreprenør, Gudmund Roen, er enig og takker for oppdraget. 

– Vi er veldig stolte over å få være med på denne jobbe, sier han.

-Viktig å tenke helhet

Alle partene ser frem til å begynne samarbeidet, og første del av jobben er å videreutvikle reguleringsplanen for utbyggingen. Dette gjøres i samarbeid med berørte kommuner, sektormyndigheter og andre interessenter.

– I planleggingsfasen er det viktig å fokusere på gode, helhetlige løsninger. Vi må huske på hvorfor vi bygger veien og hva den skal løse, sier Dahl Hovland.

Strekningen bygges som firefelts motorvei med en fartsgrense på 110 km/t. Prosjektet inkluderer fire tunneler, alle med doble tunnelløp. Én av dem er Forbordsfjelltunnelen som vil bli Midt-Norges lengste tunnel. Planlagt byggestart er i siste halvdel av 2020 og planlagt ferdigstillelse er i 2025/2026. 

Mange fageksperter

Det er mange som har en spennende tid foran seg med planleggingen av den 19 kilometer lange strekningen.

Foruten entreprenør trengs det gode rådgivere når man skal bygge motorvei av ypperste klasse. For Kvithammar-Åsen-prosjektet er det Aas Jakobsen Trondheim som er valgt, et rådgiverselskap som består av et tverrfaglig nettverk.

– Det er få forunt å være best i alt. Det er grunnen til at vi har organisert oss på denne måten. Vi skal være godt skodd for å gjennomføre oppdraget på en god måte, sier Hans-Petter Hansen, prosjekteringsleder i Aas Jakobsen Trondheim.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.