I dag blir E6 i Nordland nesten to kilometer kortere

Noen ganger er hensikten med en ny vei lettere å forstå enn andre. En titt på kartet forklarer alt når en ny bit av E6 nå står ferdig i Ballangen.

Byggeleder Lisbeth Edvardsen og prosjektleder Hans Jack Arntzen har ledet E6-prosjektet på vegne av byggherren Statens vegvesen.
Byggeleder Lisbeth Edvardsen og prosjektleder Hans Jack Arntzen har ledet E6-prosjektet på vegne av byggherren Statens vegvesen. Foto: Oliver Edvardsen/SVV
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
1. juli 2022 - 06:00
kart Ballangen ny <i>Foto:  Jarle Skoglund</i>
kart Ballangen ny Foto:  Jarle Skoglund

Heldigvis er det slutt på den tiden da lokalbefolkningen ønsket å la hovedveien gå rett gjennom sentrum av bygda. Det blir det nå slutt på i Ballangen i Nordland, etter at E6 fra 1.juli legges rett fram der den alltid burde gått, i stedet for å sløyfe seg innom sentrumsgatene med 40-kilometerskilting. Resultatet er en innsparing på 1,9 kilometer for gjennomgangstrafikken, og mindre støy, støv og bedre sikkerhet for myke trafikanter gjennom Ballangen sentrum.

Ballangen er i dag en del av Narvik kommune, og Ballangen sentrum ligger 43 kilometer sør for Narvik.

Fikk korona-penger

Dronebilde av rundkjøringen. <i>Foto:  Consto Anlegg Nord</i>
Dronebilde av rundkjøringen. Foto:  Consto Anlegg Nord

Prosjektleder Hans Jack Arntzen i Statens vegvesen forteller at dette prosjektet i lang tid har fartet inn og ut av NTP’er og handlingsprogram. Reguleringsplanen ble vedtatt i 2012, men fart i sakene ble det først da det i 2020 kom noen ekstraordinære veipenger som følge av korona-epidemien.

-Prosjektet omfatter bygging av ny E6 på ca. 1,2 km, samt nye gang- og sykkelvegtraseer og ny adkomst til flerbrukshall. I tillegg har vi bygget en firearmet rundkjøring hvor ny og gammel E6 koples sammen. Også noe sanering av VA-anlegg for Narvik Vann, og en gang/skibru over E6 har inngått i prosjektet, forteller prosjektlederen til Våre Veger.

Sprengtstein i myra

Vis mer

Trafikkmengden gjennom sentrum har i dag en ÅDT på ca. 2500, og med en tungbilandel på 20 prosent er det forståelig at de fleste nå ser fram til en roligere tilværelse i sentrumsgatene.

-Den nye traseen er lagt i er myrområde.  En ganske stor fjellskjæring frigjorde 33 000 kubikkmeter sprengtstein, som både er brukt som fyllmasser i myra, samt som knuste frostsikringsmasser, forteller Arntzen.

-Vi har heldigvis ikke støtt på spesielle utfordringer. Det er alltid krevende å drive veiprosjekter tett opp mot eksisterende trafikk og i tettbebygd strøk, men det meste har gått etter planen, forteller han fornøyd.

Fra siste finish før veien gjennom Ballangen kan åpnes. <i>Foto:  Oliver Edvardsen/SVV</i>
Fra siste finish før veien gjennom Ballangen kan åpnes. Foto:  Oliver Edvardsen/SVV
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.