Her tester Vegvesenet hvor sårbare ITS-systemene er

På E8 brukte etaten beslaglagt utstyr for å sjekke om de intelligente transportsystemene kan stå imot jamming.

Jammingen av GPS-signalene er i gang, og deltakerne følger fjetret med.
Jammingen av GPS-signalene er i gang, og deltakerne følger fjetret med. Foto: Bjørn Olav Amundsen
Bjørn Olav Amundsen
30. sep. 2021 - 07:34

Det kommer stadig flere intelligente transportsystemer (ITS) i Norge, og systemene er avhengige av GPS-signaler. ITS muliggjør kommunikasjon fra bil til bil, fra bilen til veibanen eller fra veibanen til bilen.

Vegvesenet brukte anledningen til å gjøre en større markering av det hele, da etaten 29. september gjennomførte en stor test av jamming av ITS-systemer. Jammeangrepet er en del av arrangementet «Testfest» på teststrekningen Borealis, som består av 40 kilometer av E8 i Skibotndalen i Troms og Finnmark.

Fv. seniorforsker Anders Rødningsby i Forsvarets Forskningsinstitutt og Vegvesenets testansvarlige Tomas Levin. Vogntoget i bakgrunnen er en tilfeldig forbipasserende på E8, og har ingen tilknytning til saken. <i>Foto:   Bjørn Olav Amundsen</i>
Fv. seniorforsker Anders Rødningsby i Forsvarets Forskningsinstitutt og Vegvesenets testansvarlige Tomas Levin. Vogntoget i bakgrunnen er en tilfeldig forbipasserende på E8, og har ingen tilknytning til saken. Foto:   Bjørn Olav Amundsen

Brukte beslaglagt jammeutstyr

I testen brukte Vegvesenet blant annet jammeutstyr som er beslaglagt av tollvesen og politi.

Jamming er forstyrrelse eller blokkering av for eksempel radio- og GPS-signaler. Under arrangementet undersøkte flere aktører hvordan eksisterende systemer og ny teknologi, for eksempel i personbiler, tåler jammeangrep. Målet er finne løsninger på det som er en økende sikkerhetsutfordring.

– Noe av poenget med testene er å forstå jammingen på en bedre måte. Her har vi med oss folk som produserer ITS-utstyr, og gjennom testingen skaffer de seg mer erfaring om hvordan de kan lage systemene mer robuste mot jamming, sier Tomas Levin, til Veier24. Han er sjefingeniør i Statens vegvesen og ansvarlig for testen.

  <i>Foto:  </i>
  Foto:  

Hindret ambulansehelikopter

– Vi har sett eksempler i Norge på at jamming har blokkert GPS-systemet til et ambulansehelikopter og hindret det i å lande, sier han.

– På veiene har vi så langt ikke sett så dramatiske konsekvenser. Men om jamming er med på å blokkere data og informasjon fra for eksempel en brøytebil, så skaper det problemer og konsekvenser for flere parter. På veiene trenger vi den nytten som ITS representerer, og vi ønsker å ta tak i dette og være i forkant av problemene. En positiv erfaring fra testene: Vi merket oss at enkelte leverandører av mobiltelefoner ser ut til å ha bygd systemer som er robuste mot jamming, sier han.

Under den såkalte testfesten 29. og 30. september var E8 møtested for en rekke representanter for veimyndigheter, industri og kompetansemiljø.

Samarbeidsprosjekt

Arrangementet er et samarbeid mellom Statens Vegvesen, Troms og Finnmark fylkeskommune, Storfjord kommune, ITS Norway og Testnor.

Vis mer

– Statens vegvesen jobber hele tiden for å utvikle og ta i bruk framtidsrettede løsninger som sikrer en enklere og tryggere hverdag for alle trafikanter. Arrangementet i Skibotndalen skjer i tett samarbeid med flere lokale aktører, sier prosjektleder Karl Magne Nilssen.

Testforsøket med jamming er godkjent av Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (NKom), og gjennomføres i samarbeid med Forsvarets forskningsinstitutt (FFI), Norsk Romsenter, Kystverket, Justervesenet og Kartverket.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.