NYHETER

Helt jevnt i Voss

Bare fem promille skiller de to laveste anbudene på driftskontrakten for området Voss. Det laveste er på 267,437 millioner kroner. Det er gitt av Lemminkäinen.

E16 vest for Vossevangen ble lagt om da Vangstunnelen ble åpnet i desember i fjor.  Denne strekningen inngår i området Voss. (Foto: Andres Haakonsen)
E16 vest for Vossevangen ble lagt om da Vangstunnelen ble åpnet i desember i fjor.  Denne strekningen inngår i området Voss. (Foto: Andres Haakonsen)
23. apr. 2014 - 15:06

Opedal Drift puster Lemminkäinen i ryggen med et anbud på 268,771 mill. De øvrige anbyderne ligger heller ikke langt bak. Disse er NCC (282,8 mill.) og Mesta (288,7 mill.).

Kontraktene gjelder for perioden 1. september i år til 31. august 2019 med opsjon for Vegvesenet på et års forlengelse.

E. Opedal & Sønner fikk kontrakten forrige gang dette oppdraget ble utlyst. 1. Januar i år skiftet firmaet navn til Opedal Drift.

Området Voss omfatter kommunene Granvin, Modalen, Vaksdal og Voss, nesten hele Ulvik, deler av Kvam og Samnanger og noen få kilometer i Bergen, Lindås og Os. Alle kommunene ligger i Hordaland.

Den som får kontrakten, får ansvar for drift og vedlikehold av 167,7 km riksveg, 507,2 km fylkesveg, 38,3 km gang/sykkelveg langs riksveg og 18,7 km gang/sykkelveg langs fylkesveg.

Før Hardangerbrua ble åpnet 17. august i fjor omfatter området hele Ulvik kommune. Slik er det ikke lenger. Grensen mellom Ulvik og Ullensvang går midt i Hardangerfjorden. Det betyr at halve brua ligger i Ulvik. Vegvesenet mener det er upraktisk at en entreprenør skal ha ansvaret for brøyting og vasking av en halv bru. Hardangerbrua er derfor ikke med i området Voss.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.