NYHETER

Helt jevnt i Stavenestunnelen

Bare to elektroentreprenører vil oppgradere Stavenestunnelen i Hordaland. Så liten interesse pleier å bety stor sprik mellom anbudene, men ikke denne gangen. Ikke stort mer enn 6 promille skiller de to.

Stavenestunnelen ble oppgradert i 1991. Nå står en ny oppgradering for tur. Kampen om den jobben er helt jevnt. Bildet viser vestre portal. (Foto: Google)
Stavenestunnelen ble oppgradert i 1991. Nå står en ny oppgradering for tur. Kampen om den jobben er helt jevnt. Bildet viser vestre portal. (Foto: Google)
29. aug. 2013 - 08:31

Den knappe ledelsen holdes av Scanmatic, som har gitt et anbud på 57,24 millioner kroner. Konkurrenten er Mesta som vil ha 57,599 mill.

Stavenestunnelen som inngår i E16, ligger i Vaksdal kommune øst for Bergen. Alt elektroutstyret i tunnelen skal skiftes ut. Når den gamle belysningen er fjernet, blir det montert en kabelbru med LED-lys over hvert kjørefelt. Det blir nødstasjoner for hver 250 meter og evakueringslys for hver 62,5 meter, og det blir nytt radio- og kommunikasjonsanlegg.

Oppdraget omfatter også sprenging. Det skal sprenges en stoppnisje med teknisk bygg og det skal sprenges plass for 12 vifter.

Utenfor tunnelen skal det oppføres to tekniske bygg, et på hver side. I begge endene av tunnelen skal det monteres variable skilt og stopplyssignal. I den ene enden skal det monteres en bom.

Entreprisen omfatter levering og montering av alt utstyr, bortsett fra viftene. De blir levert i en egen entreprise. Jobben skal fullføres i mai neste år.

Med en lengde på 2,8 km var Stavenestunnelen den nest lengste vegtunnelen i Norden da den ble åpnet i 1965. Nå har den ikke plass blant de 80 lengste vegtunnelene i Norge.

I 1991 ble den oppgradert i forbindelse med en omklassifisering av veger som førte til at den ble endel av daværende E68, som senere har skiftet navn til E16.  Nå blir tunnelen oppgradert på nytt.

 

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.