TUNNELER

Hele sju firmaer vil bygge ny tunnel på fylkesvei 53

Prisen spenner fra 188 til 310 millioner kroner. Og det kan bli et krevende oppdrag. 

Planområdet er avmerket på kartet.
Planområdet er avmerket på kartet. Illustrasjon: Statens vegvesen
15. aug. 2019 - 12:31

Vegvesenet skal rassikre fylkesvei 53 mellom Øvre Årdal og Holsbru med blant annet en ny, 1100 meter lang tunnel.

Området Ljoteli er en del av strekningen Årdal–Tyin, og er utsatt for både steinsprang, nedfall av is og snøskred. Den nye tunnelen skal redusere risikoen på for skader på de veifarende. Målet er at fylkesvei 53 skal bli en forutsigbar og åpen vei med færre stenginger.

Nylig ble tilbudene på prosjektet åpnet, og hele sju firmaer er altså interessert:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
Bertelsen & Garpestad 188.584.897
Contexo 194.640.775
Flage Maskin 214.963.529
Kruse Smith Entreprenør 216.247.618 
Metrostav 269.985.478
NCC Norge 264.275.541
YIT Norge 310.307.523

Tilbudene skal som vanlig kontrollregnes og evalueres.

– Vi fikk mange tilbud, og er godt fornøyd med det, sier Vegvesenets byggeleder Jørn Fosen Simonsen til Veier24.

– Jobben kan bli krevende og passelig kompleks. Det skal bygges i svært sidebratt terreng, med smal veg og ur. Men sånn er det nå ofte på vestlandet, sier han.

Arbeidet innebærer at vegen mellom Tyin og Øvre Årdal må stenges i perioder.

– Vi håper å være i gang med arbeidene ved månedsskiftet september/oktober, sier Simonsen til Veier24.

Tredelt prosjekt

Prosjektet er delt i tre geografiske områder:

  • Ljoteli med tunnel og dagsoner
  • Deponiområder ved Holsbru
  • Et mindre deponi ved Holsbruvannet

Den 1100 meter lange tunnelen får profil T8,5 pluss siktuvidelse. I tillegg kommer forskjæringer og overgangssone.

Oppdraget omfatter også komplette elektroarbeider i tunnelen.

Ved Holsbru (2,5–3 kilometer over Ljoteli) skal det bygges rundt 600 meter vei i dagen. Tverrprofil skal være 6,5 meter og krabbefelt.

Fra Holsbru og mot Holsbruvatnet skal det bygges ei 400 meter lang grøft langs eksisterende vei.

Oppdraget skal i hovedsak gjennomføres modellbasert, opplyser Vegvesenet.

Dato for ferdigstilling er 1. november 2021.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.