tunneler

Harstadbilistene velger tunnelen framfor sentrum

Prognosene for Harstadpakken sa 5200. Nå viser tellinger at 7000 biler kjører gjennom Harstadåstunnelen hver dag.

Trafikktellingene viser at det er over 7000 bilister som bruker Harstadåstunnelen – prognosen var 5200.
Trafikktellingene viser at det er over 7000 bilister som bruker Harstadåstunnelen – prognosen var 5200. Foto: Thomas Rolland
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
19. mai 2020 - 12:43

Samtidig synker trafikken gjennom sentrum raskere enn planlagt.

I utredningene for Harstadpakken sa prognosene at 5200 biler ville velge tunnelen fremfor å kjøre gjennom sentrum av byen i åpningsåret. Samtidig skulle trafikken gjennom sentrum gå ned med 40 prosent i 2040.

Harstadordfører Kari-Anne Opsal gleder seg over at trafikken gjennom sentrum av byen har gått ned med over 40 prosent. Foto:  Øivind Arvola
Harstadordfører Kari-Anne Opsal gleder seg over at trafikken gjennom sentrum av byen har gått ned med over 40 prosent. Foto:  Øivind Arvola

– Dette er gledelige tall. Tunnelen har ført til et bedre miljø for alle som ferdes i Harstad sentrum, sier leder i styringsgruppen for Bypakke Harstad, ordfører Kari-Anne Opsal i en pressemelding.

Harstadåstunnelen åpnet i januar i år. 

Den nybygde delen av fylkesvei 714 i Trøndelag som åpnet for trafikk tidlig i 2021. Bildet er tatt i oktober 2020. Parsellen var kjent som Åstfjordkryssinga, med blant annet den 770 meter lange Åstfjordbrua.
Les også:

Ser kraftig vekst i utkant­kommuner etter at de fikk laksevei

Målsettingen er innfridd

Tellepunktet i sentrum viser at målsetningen om trafikkreduksjon i sentrum allerede er innfridd med en reduksjon på cirka 45 prosent. Tellepunktet nord for sentrum viser en enda større reduksjon i trafikken i Skolegata. Det et svært viktig for beboerne der. Det er også vel så viktig for Harstad skole.

– Alle målsettinger vi hadde har blitt innfridd, og vel så det, sier Kari-Anne Opsal.

Kabelbrann i Oslotunnelen i november ble forårsaket av gnister fra et slipetog.
Les også:

Bane Nor bekrefter: Det begynte å brenne i tunnel på grunn av vedlikeholdsarbeid

Ingen budsjettsprekk

Prosjektleder Geir Hartz Jørgensen i Statens vegvesen er glad for at man nå kan presentere de endelige tallene for byggingen av tunnelen. Sluttregnskapet viser at det ikke bare er målsetningene for trafikk som er oppnådd – også de økonomiske resultatene er svært gledelig.

Prosjektleder Geir Hartz Jørgensen i Vegvesenet er fornøyd med at både budsjett er holdt og at trafikktellingen viser at antall biler som bruker Harstadåstunnelen er langt over prognosene. Foto:  Thomas Rolland
Prosjektleder Geir Hartz Jørgensen i Vegvesenet er fornøyd med at både budsjett er holdt og at trafikktellingen viser at antall biler som bruker Harstadåstunnelen er langt over prognosene. Foto:  Thomas Rolland

– Vi hadde en ramme på 549 millioner kroner, og nå viser sluttregnskapet at vi er 1,7 prosent over. Det kaller jeg innertier, sier en fornøyd prosjektleder i pressemeldingen.

Jørgensen legger ikke skjul på at det i perioden før og under byggingen har vært mange meninger om spesielt fjellkvalitet, spansk entreprenør og kostnader.

Administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen, var på befaring på Fornebubanens byggeplass på Majorstuen tirsdag.
Les også:

Stenger T-banen: – Kommer til å bli noen krevende år for de reisende

Fra skeptiske til fornøyde brukere

– Mange innbyggere i Harstad har vært skeptiske til prosjektet. Nå opplever jeg at de aller fleste ser gevinsten vi har fått med å legge gjennomgangstrafikken i Harstad utenom sentrum. Jeg er overbevist om at trafikantene er fornøyd med en topp moderne og sikker tunnel, sier Harz Jørgensen.

Harstadpakken jobber for å få plass merfinansieringen, som skal sikre at flere av de viktige tiltakene i pakken kan gjennomføres.

– Nå håper jeg at vi får på plass de siste pengene for at vi kan fullføre Bypakke Harstad. Det er viktig at vi får bygd planlagte gang- og sykkelveier, sier Kari-Anne Opsal.

Yrket som bussjåfør er mye mer enn «bare» å kjøre bussen. Bussjåføren må kontinuerlig observere, vurdere og handle basert på kombinasjoner av trafikk og passasjerer. Her er det en rolig ettermiddag på Persaunet i Trondheim.
Les også:

Det er vanskeligere enn du tror å være bussjåfør

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.