God konkurranse om byggingen av gang- og sykkelveg i Lofoten

Syv entreprenører ønsker å bygge 2,9 km gang- og sykkelveg langs fylkesveg 818 i Lofoten. Og tilbudene spiker fra 23 til 44 millioner kroner.

Det er på denne strekningen på fylkesveg 818 mellom Gravdal og Ballstad at det nå skal bygges gang- og sykkelveg.
Det er på denne strekningen på fylkesveg 818 mellom Gravdal og Ballstad at det nå skal bygges gang- og sykkelveg. Foto: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
6. sep. 2018 - 07:31

Lavest ligger det loakle selsakpet Ståle Holdal Maskin og Transport A/S, som holder til i Gravdal i Lofoten.

Disse entreprenørene har gitt tilbud på oppdraget:

  • Ståle Holdal Maskin og Transport A/S   23.887.952
  • Mesta A/S                                                    36.590.923 
  • Thore Magnussen og Sønn AS                 37.935.028
  • Ottar Bergersen &Sønner AS                   38.344.123
  • Alf Brekken & Sønner Drift A/S                38.362.005
  • Bulldozer Maskinlag Entreprenør AS      39.217.245
  •  Contexo AS                                                44.597.375,00

Fylkesveg 818 binder sammen tettstedene Gravdal og Ballstad, og strekningen har ÅDT på 2000 kjøretøy.

Fylkesråd for samferdsel Svein Eggesvik (Sp) <i>Foto:  Nordland fylkeskommune</i>
Fylkesråd for samferdsel Svein Eggesvik (Sp) Foto:  Nordland fylkeskommune

- Vegstrekningen er skoleveg for barn ved Buksnes og Ballstad skole, men den har til nå manglet gang- og sykkelveg på hele strekningen. Gang- og sykkelvegen vil bidra til at strekninga mellom Gravdal og Ballstad knyttes bedre sammen, framkommeligheten bedres og det blir tryggere for myke trafikanter, sier fylkesråd for samferdsel i Nordland,  Svein Eggesvik (Sp) i en pressemelding.

Gang- og sykkelvegen skal bygges på vestsiden av fylkesvegen, og for å få plass er det planlagt å sideforskyve ca. 700 meter av fylkesvegen fra området rett nord for Gjerstadelva og sørover. Avkjørsler og busslommer vil bli mer synlige og skille mellom biltrafikk og gående/syklende blir klarere. I tillegg blir det veglys på hele strekninga. Sikten gjennom svingene bedres fordi det totale vegarealet blir bredere. 

Prosjektet starter i løpet av høsten, og skal etter planen være ferdig innen sommeren 2020

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.