BRUER

Gimsøystraumen bru skal pusses opp: Her må du regne med ekstremt mye vind og lynnedslag

«Brua ligger i et meget værutsatt område, kjent for mye vind og lynnedslag. Det må påregnes vind og nedbør langt ut over det normale i værhardt kystklima.»

Trivelig på en godværsdag: Gimsøystraumen bru.
Trivelig på en godværsdag: Gimsøystraumen bru. Foto: Statens vegvesen
3. mars 2021 - 10:09

Litt å tenke på når Gimsøystraumen bru skal pusses opp. Den ble ferdigstilt i 1981, utført som fritt-frambygg i spennarmert betong. Totalt lengde er 839,5 meter, fordelt på ni spenn.

Akse 1 til fuge på spenn 3 er tidligere rehabilitert med mekanisk reparasjon og katodisk beskyttelse. Og nå kommer Vegvesenet med en kontrakt hvor resten av brua skal rehabiliteres.

Som det heter: «Brua har generelt høyt kloridinnhold i overdekningssonen. Stedvis på brua er det store synlige skader. Brua har vært gjenstand for OFU-prosjekt i perioden 1993-1995, samt etterfølgende oppfølging. Prosjektet er avsluttet, men prøvefelt er fremdeles synlige på brua og skal nå fjernes

Et par av mengdene i prosjektet:

  • Mekanisk reparasjon: 49.000 liter
  • Volum innsprøyting: 220.000 liter

Ifølge utlysingen er det 13 millioner kroner i disponible midler til entreprenøren i 2021. Men prosjektet skal være ferdig i løpet av august 2023.

Vegvesenet forutsetter at resten av pengene kommer i løpet av 2022 og 2023.

Men så skal det hele skje i et område og på et sted hvor det er mer enn vanlig å tenke på og forholde seg til. Det er nok derfor også at det er satt god tidsmargin: «Brua ligger i et meget værutsatt område, kjent for mye vind og lynnedslag. Det må påregnes vind og nedbør langt ut over det normale i værhardt kystklima.»

Dermed: Ekstra behov for sikring av stillas, materiell og utstyr. Samt kanskje lange tider der det ikke er mulig å arbeide utvendig på brua.

Krevende ellers, slik byggherren nevner det: Innvendig arbeid i brukassa (små mannhull og lange avstander). Og trafikkavviklingen. Samt seilingshøyden.

Sluttdato er altså 31. august 2023.
 

Tilbudskonferanse: 10. mars, trolig ved rasteplassen på østsiden av brua, hvis ikke annet blir bestemt. Og frist for å gi tilbud er 26. mars.

Seniorrådgiver Elin Ulstad Stokland i Enova får spørsmål fra både rederier, verft, designere og utstyrsleverandører om hydrogen- og ammoniakkstøtteeprogrammene.
Les også

Pengestøtte løser «høna-og-egget»-problem

 
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.