E10 Halogalandsvegen vil bety en kraftig oppgradering av hovedvegnettet i deler av Vesterålen.
E10 Halogalandsvegen vil bety en kraftig oppgradering av hovedvegnettet i deler av Vesterålen.

Garanterer for oppstart av Hålogalandsvegen

Regjeringen lover oppstart av Hålogalandsvegen så snart som mulig, til tross for at kostnadsanslaget er nær tredoblet.

Under en pressekonferanse på fylkesgrensa mellom Troms og Nordland brakte statssekretær Kjell Børge Freiberg (Frp) og stortingsrepresentantene Margunn Ebbesen og Kent Gudmundsen (H) samt Krfs kandidat i Nordland, Dagrunn Eriksen det glade budskap:

 

Raskest mulig i gang

Statssekretær Kjell-Børge Freiberg (FrP) i Olje- og energidepartementet.
Statssekretær Kjell-Børge Freiberg (FrP) i Olje- og energidepartementet. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

- I dagens NTP ligger det an til oppstart i 2023. Vi forserer dette, og starter opp umiddelbart etter at NTP er vedtatt av Stortinget, sa statssekretær Kjell Børge Freiberg under pressekonferansen.
I første omgang innebærer dette at det settes av 300 millioner kroner til planlegging.
- Og det betyr at vi allerede i år vil diskutere hvor mye penger vi kan legge inn for å komme raskest mulig i gang, sier Freiberg i en kommentar til Våre Veger.

 

Fra 3,1 til 8,7 milliarder

I dagens NTP ligger Hålogalandsvegen inne med en total kostnad på 3,1 milliarder kroner. Beløpet som i dag ble løftet ut i offentligheten var hele 8,7 milliarder.
- Men vi går i gang nå, til tross for at vi ser tregangen i kostnader, sa Kjell Børge Freiberg.
Både han og stortingsrepresentantene fra Høyre svarte under pressekonferansen uforbeholdent bekreftende ja til at de nå garanterer at denne vegen får oppstart i første periode.
- Ordet «garanti» er det sjelden en politiker svarer ja på. Men det gjør dere altså for dette prosjektet?
- Ja, vi gjør det. Jeg føler meg veldig trygg på dette. Men så vil det selvsagt være slik at om noen andre styrer i neste periode, så jo de gripe inn og prioritere annerledes. Men så lenge vi har kontroll også etter neste stortingsvalg, så tør vi å si at vi garanterer dette, sier Freiberg til Våre Veger.

 

-På høy tid å gjøre noe her

Førstekandidat for Krf i Nordland, Dagrunn Eriksen, la vekt på at prosjektet fremskyndes fordi det har nasjonal betydning.

- Dette gjør vi ikke for at det trengs bistand eller nødhjelp til denne regionen, det er fordi næringslivet her går så det suser og man trenger bedre infrastruktur. Det kommer flere prosjekter når hele NTP er klar for fremlegging. Men at dette prosjektet blir forsert, det fortjener alle som driver næring her, sa Eriksen.
Hun har startet valgkampen i nord med vinterlig bobilturné, og fortalte om interessante erfaringer bak rattet. 
- Jeg må bare si at jeg noen ganger nesten har begynt å flire litt når jeg ser at det faktisk er riksveger og euoropaveger jeg kjører på. Det er på høy tid å gjøre noe her, sa Eriksen med den betydelige fisketransporten ut av Lofoten og Vesterålen i tankene.

 

 Tunnel gjennom Kåringsfjellet

Oppgraderingen av den 159 kilometer lange strekningen innbefatter en rekke utvidelser og omlegginger av traséen mellom Snubba i Evenes og Gullesfjordbotn i Kvæfjord. Prosjektet skal gjennomføres som bompengefinansiert OPS.
Det største enkelttiltaket blir tunnelen som eliminerer dagens stigning opp over Kåringsfjellet. Overgangen er et kjent problempunkt for tungtrafikken hver eneste vinter, i tillegg til at tunnelen korter reisetiden betraktelig. Hålogalandsvegen vil korte ned reisetiden fra Lofoten/Vesterålen til Harstad med 45 minutter.

Forsiden akkurat nå