E39 BETNA-STORMYRA

Gamle E39 blir kommunal vei, og Vegvesenet skal bygge ny bru

Brua er gammel, og den stenger for oppgangen til sjøørreten. Vegvesenet skal endre på det.

Stokke bru ved Leirvika. Den gamle stålrørskulverten skal skiftes ut med plass-støpt betongkulvert.
Stokke bru ved Leirvika. Den gamle stålrørskulverten skal skiftes ut med plass-støpt betongkulvert. Foto: Statens vegvesen
6. des. 2023 - 05:58

I fjor åpnet 4800 meter ny E39 i Heim kommune i Trøndelag. Det var strekningen Leirvika-Renndalen, og nordover fra Leirvika ligger deler av den i helt ny trasé.

Under den veien som tidligere var E39, et stykke lenger ned i lia, ligger Stokke bru. Vel, bru og bru, i bunn og grunn er det en gammel stålkulvert.

Kommunen skal overta den gamle E39-strekningen, og planen er å omklassifisere den i løpet 2024. Vegvesenet har tatt på seg å bygge ny bru her over Stokkelva.

Den røde ringen markerer hvor brua ligger. <i>Illustrasjon:  Statens</i>
Den røde ringen markerer hvor brua ligger. Illustrasjon:  Statens

– Gamlebrua stenger blant annet for oppgang for sjøørreten i elva. Det skal vi rette på, og vi skal også restaurere deler av elveløpet, forteller byggeleder Terje Fugelsnes i Vegvesenet til Veier24.

Kontrakten om å fjerne den gamle og bygge den nye brua er nå lyst ut. Prosjektet skal være ferdig i midten av november neste år. Her, som ved de fleste vassdrag, er det miljørestriksjoner, og arbeidene i og ved elva kan kun foregå i månedene juni-november.

Den nye konstruksjonen blir en plass-støpt kulvert med fundamentering på løsmassepute. Bruspennet blir på 4,8 meter og total lengde på rundt 13 meter.

Entreprenøren skal starte med å rive dagens stålrørbru. Deretter skal elveløpet legges om før byggingen starter, og det skal bygges en midlertidig gang- og sykkelvei (også dimensjonert for ATV) forbi anleggsområdet.

Så kan entreprenøren begynne med å grave ei byggegrop for kulverten, der en løsmassepute for fundamentering av kulverten skal fylles opp og komprimeres. Så kommer den nye brua, med plass-støpt betongkulvert, natursteinsmurer og erosjonssikring.

Kontrakten beskriver ellers flere avbøtende tiltak for Stokkelva.

De geotekniske undersøkelsene har påvist sprøbruddsmateriale i grunnen.

Frist for å bli ferdig er altså 15. november 2024.

Vegvesenet holder tilbudskonferanse 17. januar 2024 på prosjektkontoret på Liabø. Interesserte kan bli med på befaring på anleggsstedet i Leirvika etterpå.

Og tilbudsfrist er 6. mars 2024.

Mandag 14. august kollapset Randklev jernbanebru etter at fundamentet i midten av jernbanebrua løste seg opp og knakk.
Les også

Dovrebanen: Åpningsdatoen for nye Randklev jernbanebru er klar

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.