FYLKESVEIER

Fylket vil reinvestere to milliarder i veinettet i Troms

Fylkesrådet vil i kommende fire årsperiode gjennomføre tidenes investeringsløft for fylkesveinettet i Troms.

Agnete Masternes Hanssen (Ap) er fylkesråd for samferdsel i Troms og Finnmark.
Agnete Masternes Hanssen (Ap) er fylkesråd for samferdsel i Troms og Finnmark. Foto: Sunniva Tonsberg Gaski
16. des. 2021 - 09:46

Satsingen vil gi et veinett tilpasset dagens og fremtidens tungtransport og sikre fremkommelighet for næringsliv og befolkning. Det legges til grunn at reinvesteringen på to milliarder vil gi 1100 kilometer oppgradert vei, heter det i en pressemelding fra Troms og Finnmark fylkeskommune.

Fylkesråd for samferdsel, Agnete Masternes Hanssen (Ap) understreker at det nå er viktig at staten følger opp sine lovnader om et forpliktende nasjonalt etterslepsprogram for fylkesveiene.

– Vi har tatt den tøffe prioriteringen. Nå må regjering og Storting følge opp. Dette kommer til å koste, men det er høyst nødvendig for å ivareta veinettet vårt. Samferdsel jobber for å øke standarden og sørge for trafikksikre forhold for fastboende så vel som de på gjennomreise. Vi må endre ressursbruken fra «nød-reparasjoner» til permanente, bærekraftige utbedringer. Det skal holdes fokus på strekningsvise utbedringer slik at vi til slutt kommer i mål, sier Masternes Hansen i meldingen.

Nytt dobbeltspor: Sandbukta-Moss-Såstad. Her ved kulverten utenfor Carlsbergtunnelen.
Les også

Entreprenør saksøker Bane Nor for 300 millioner

Reinvesteringsbudsjettet kommer med løfter

–  Vi skal sikre at befolkning og næringsliv har en akseptabel veistandard som vil legge til rette for utvikling og bolyst i hele fylket, sier Masternes Hansen.

Fylkestinget vedtar gjennom reinvesteringsbudsjettet å forskyve Langsundforbindelsen til 2025, der prosjektering av Langsundforbindelsen (samt KS2) innarbeides i budsjettet fra 2025. De sparte kapitalutgiftene fra Langsundforbindelsen brukes til delinndekning av reinvesteringsprosjektet. Reinvesteringstiltak i Karlsøy kommune skal derfor prioriteres tidlig.

Fra arbeidene med tunnel som skal gi ny vannforsyning til Oslo, fra Holsfjorden i Tyrifjorden. Her skal det støpes en vanngrav som alle bilene må kjøre gjennom på vei ut, for å rense hjulene for skitt og søle. Strekningen etter vanngraven blir asfaltert.
Les også

Oslos nye vannforsyning: Blir «betydelig» dyrere

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.