TUNNELER

Fylket har godkjent rassikringstunnel: Det kan bli byggestart i høst

Fylkestinget i Vestland godkjente i dag byggestart for prosjektet fylkesvei 500 Folgefonntunnelen-Årsnes.

Strekningen Kroka-Sunndal på fylkesvei 500 (tidligere 551) i Kvinnherad skal erstattes med tunnel.
Strekningen Kroka-Sunndal på fylkesvei 500 (tidligere 551) i Kvinnherad skal erstattes med tunnel. Foto: Google Maps
16. juni 2021 - 21:12
Kartet viser området som skal utbedres i Kvinnherad. <i>Illustrasjon:  Vestland fylkeskommune</i>
Kartet viser området som skal utbedres i Kvinnherad. Illustrasjon:  Vestland fylkeskommune

I første versjon av denne saken omtalte vi tunnelen som Folgefonntunnelen. Det var feil. Krokatunnelen er navnet på denne rassikringstunnelen. 

Prosjektet omfatter om lag 1400 meter med tunnel, og utbedring av deler av veien mellom Folgefonntunnelen og Årsnes i Kvinnherad kommune.

Prosjektet er en del av bompengeproposisjonen Kvinnheradpakken. Prosjektet er prioritert som nummer 3 i bompengepakken. Selv om bompengeproposisjonen ikke er vedtatt av Stortinget ennå, er dette et prioritert prosjekt for fylkeskommunen. Kvinnheradpakken er et spleiselag med kommunale midler, fylkeskommunale midler og fylkeskommunale skredmidler, skriver Vestland fylke i en pressemelding.

Les også

Mer vei for pengene

– Dette er et viktig rassikringsprosjekt der målet er å få bedre løsninger, mer vei for pengene og bedre kontroll på risiko og usikkerhet, sier fylkesordfører Jon Askeland i meldingen.

Anskaffelsen har vært gjennomført som konkurransepreget dialog og samspillkontrakt der oppdragsgiver og den enkelte leverandør sammen skal finne de beste løsningene. Under dialogen kan alle aspekt ved anskaffelsen diskuteres med leverandørene, både tekniske, tidsmessige og økonomiske forhold.

Les også

Byggestart i høst

– Forutsatt at vi blir enige med entreprenør om målpris, er neste fase å inngå en samspillkontrakt med entreprenør, sier Askeland. Han mener det er realistisk å inngå kontrakt i løpet av juni, og at prosjektet starter opp i høst. Ferdigstilling blir ventelig rundt årsskiftet 2023/2024.

Gjeldende kostnadsramme på 497 millioner 2021-kroner er vurdert som tilstrekkelig til å gjennomføre prosjektet.

Les også

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.