PROSJEKTERING

Fylkene skal kjøpe ny programvare for veiprosjektering: Kostnadsramme på 250 millioner kroner

Anskaffelsen gjelder en rammeavtale for IKT-løsning for å planlegge og prosjektere fylkesveier.

I løpet av våren 2021 skal kontrakten være på plass som gir fylkeskommunene mulighet til å kjøpe nytt IKT-verktøy for planlegging og prosjektering av veier.
I løpet av våren 2021 skal kontrakten være på plass som gir fylkeskommunene mulighet til å kjøpe nytt IKT-verktøy for planlegging og prosjektering av veier. Foto: Colourbox
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
16. nov. 2020 - 14:31

Da fylkesveiadministrasjonene ble overført til fylkeskommunene ved siste årsskifte, ble det laget midlertidige avtaler med videreføring av de dataløsningene som Statens vegvesen brukte for planlegging og prosjektering.

Nå har de nye fylkene fått samordnet seg. De har nå lyst ut en felles spesifikasjon på en ny programvare, som blir et av de viktigste verktøyene de nye fylkesveiadministrasjonene skal bruke i forbindelse med planlegging og bygging av veier i årene som kommer.

Belgiske Exmar har to mellomstore gasskip (46.000 m3) for transport av ammoniakk under bygging i Sør-Korea. De vil også bli de første med ammoniakkmotorer. WinGd leverer X-DF-A-motorene mens Wärtsilä Gas Solutions leverer drivstoffsystemene.
Les også

Norsk teknologi på første ammoniakkdrevne skip

Høy kvalitet på konkurransegrunnlaget

Det er Viken fylkeskommune som med mandat fra fylkesrådmannskollegiet, håndterer koordineringen og utlysingen. De har i sin tur leid inn konsulentselskapet Vivento, der Carl Aaby er leder for prosjektet.

Han forteller at det er en stor og kompleks pakke som skal kjøpes inn, og at Vivento sammen med fylkeskommunene har brukt det siste halvåret har til å få på plass beskrivelsen og konkurransegrunnlaget som nå ligger ute på Doffin.

– Resultatet er et konkurransegrunnlag med høy kvalitet, og som godt beskriver de kompliserte oppgaver en slik programvare skal dekke. Dette inkluderer som et minimum løsning for sammenstilling og samhandling av grunnlags- og fagmodeller; samt prosjekteringsløsning for vei, tunnel, bru, veioppmerking og veiskilt.

Forsvaret bør rette større oppmerksomhet mot evnen til å møte begrensede angrep og sammensatte trusler, ikke minst gjennom overvåking og beredskap, ifølge forsvarsanalysen 2024.
Les også

Forsvarsanalyse: Norge må ha en tydelig og realistisk plan for strid med russiske styrker

I utgangspunktet hyllevarer

–Er dette hyllevare, eller trengs det mye utviklingsarbeid for å få fram de rette løsningene?

– I utgangspunktet er dette hyllevare, selv om det alltid må noe tilpasninger til for å få programvaren til å passe til kundenes behov. Vi foretok en markedsundersøkelse i forkant av dette prosjektet, nettopp for å danne oss et bilde av aktuelle aktører som kan være interessert i en slik anbudsprosess. Da fikk vi svar fra fem ulike organisasjoner. Vi har i forbindelse med anbudsutlysingen også oppfordret aktørene om å gå sammen om gi tilbud på utlysingen, forteller Carl Aaby til Veier24.

I utlysingen angis kostnadsomfanget på den samlede utlysingen til å ligge mellom 150 og 250 millioner kroner. Den enkelte fylkeskommune er ikke forpliktet til å benytte seg av denne avtalen, men Carl Aaby forteller at alle er i en situasjon der de på et eller annen tidspunkt må investere i ny programvare på området.

I september 2022 gikk et ras over E39 ved Hennset og traff et hus i Valsøyfjorden i Heim kommune i Trøndelag.
Les også

Avdekket for dårlig håndtering av skredrisiko. Vegvesenet og Nye Veier skal under lupen

Konkurranse med forhandling

Konkurransen gjennomføres som konkurranse med forhandling, og første fase etter at anbudsfristen er utløpt 4. desember, innledes med en prekvalifisering. De leverandørene som så oppfyller kvalifikasjonskravene og som blir invitert videre i prosessen, vil få anledning til å levere tilbud.

Ifølge prosjektleder Carl Aaby regner de med at en avtale med en leverandør skal være inngått, slik at anskaffelsene fra det enkelte fylkes siden kan begynne i løpet av våren.

Kontrakten på levering av IKT-løsning innen planlegging og prosjektering av fylkesveier har en samlet løpetid på åtte år, som inkluderer mulige opsjoner.

Prosjektsjef for Fellesprosjektet Arna - Stanghelle,  Katrine Sælensminde Erstad
Les også

Arna-Stanghelle: Disse kontraktene på megaprosjektet blir lyst ut først

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.