Holmviktunnelen blir 600 meter lang. Drivinga har startet fra den andre siden, og kommer ut i området rundt maskinene. (Bilde: Statens vegvesen)
Fjellet sikres med bolter. (Bilde: Statens vegvesen)
Skjæring til ny fv. 17. Fjellrensk med spett pågår. (Bilde: Statens vegvesen)
Lektere ligger i Beitstadsundet. Her bankes peler ned i havbunnen. (Bilde: Statens vegvesen)
Å kjøre ny fylkesvei 720 langs Beitstadsundet blir en opplevelse i seg selv, skal vi tro Vegvesenet. (Bilde: Statens vegvesen)
Byggeleder for Strømnes-Sprova Lars Olav Storholmen (t.v.), prosjekteringsleder Tone Melhus Romstad, byggeleder for fv. 720 Mari Sagbakken og prosjektleder Jo Bernt Brønstad. (Bilde: Statens vegvesen)
Høsten 2019 kan du kjøre på ny fylkesvei. 17 over Beitstadsundbrua. (Bilde: Statens vegvesen)

Full drift på Fylkesvei 17 i Trøndelag - og snart blir det klart hvem som skal ta fatt på den siste store kontrakten

Se bilder i karusellen over.

Statens vegvesen har publisert en rekke bilder som viser hvordan det per i dag ser ut på anleggsområdet på prosjektet «Fv. 17 og fv. 720 Dyrstad–Sprova–Malm».

250 personer i arbeid

Det er nå tre store kontrakter som går. Den største er mellom Strømsnes og Sprova. Dette er en kontrakt på cirka 360 millioner. Den andre gjelder fylkesvei 720 mellom Srømsnes og Malm på nesten 90 millioner kroner. Denne kontrakten innehas av den lokale entreprenøren Letnes Entreprenør. 

I tillegg er Sichuan Road and Bridge Group godt i gang med den mye omtalte Beitstadsundbrua. 

– Her foregår peling i sjø. Stålproduksjonen til brua er også i gang i Kina, rapporterer prosjektleder Jo-Bernt Brønstad til veier24. 

I alt er det 250 personer i sving på arbeidet, pluss flere i leverandørindustrien.

– Det er stor aktivitet i nærområdet, forteller prosjektlederen. 

To uker ferie

Prosjektleder Jo-Bernt Brønstad Foto: Statens vegvesen

Arbeidet med brua vil pågå hele sommeren, mens det er avtalt to uker ferie (uke 29 og 30) på de to andre kontraktene. 

– Er det en spesiell trang tidsplan på brua?

– Anbudssaken tok jo en del av byggetiden på brua, men det er den samme sluttførelsesdatoen som gjelder. Det er generelt ganske stram byggetid på hele prosjektet, påpeker Brønstad. 

Hele prosjektet skal være ferdig til høsten neste år. 

LES OGSÅ: Klagene avvist - kineserne får bygge Beitstadsundbrua

Straks signering

I mai var det anbudsåpning på jobben med å bygge 2,4 kilometer vei mellom Østvik og Beitstadsundbrua. 

Fire entreprenører har levert tilbud på denne jobben. Tre av dem er basert i Trøndelag. 

Det er imidlertid Consto Anlegg Nord, som ligger lavest med et tilbud på drøyt 93 millioner.

– Det er ikke avklart per nå hvem som får kontrakten. Den ligger nå hos anskaffelsesnemda, og vi håper på å signere kontrakt før sommerferien, sier Brønstad. 

LES OGSÅ: Fire entreprenører kjemper om det siste store oppdraget på Dyrstad-Sprova-Malm i Trøndelag

Forsiden akkurat nå