Første utlysing for asfaltanbud i Region Midt - riksveiene må klare seg med 20 prosent lavere budsjett enn i fjor
(Foto: Peab)

Første utlysing for asfaltanbud i Region Midt - riksveiene må klare seg med 20 prosent lavere budsjett enn i fjor

En nedgang i asfaltbudsjettet for riksveiene på 20 prosent, vil få konsekvenser for vedlikeholdsetterslepet i regionen.

Bare tre kontrakter lyses ut nå i januar, med tilbudsfrist 14. februar.

Disse er: 

  • Fresing og dekkelegging av riks,- og fylkesveger på Nordmøre. Oppdraget omfatter leveranse av totalt 32 532 tonn asfalt til dekkelegging,(evt. asfalt til lapping vil komme i tillegg), og 70 824 m2 fresing av gamle dekker.
  • Kontrakt Nodal omfatter 9 000 tonn asfaltlegging og 1 500 m² fresing. Utføres i Steinkjer kommune.
  • Kontrakt Lifjellet omfatter 44 000 tonn asfaltlegging og 2 100 m² fresing. Utføres i Grong kommune og Lierne kommune.

– Men det kommer mer, lover Thor Asbjørn Lunaas som er ansvarlig for asfalt i Statens vegvesen Region Midt. Neste utlysningsrunde som kommer i midten av februar vil inneholde adskillig flere kontrakter lover han.

20 prosent nedgang til asfalt på riksvegene

Thor Asbjørn Lunaas er leder for asfaltvirksomheten i Statens vegvesen i Region midt. Foto: Jarle Skoglund

Imidlertid er budsjettene mindre på endel områder enn hva tilfellet var i fjor. På riksveisiden skal det i regionen (Møre og Romsdal og Trøndelag) legges ny asfalt for ca 80 millioner kroner. Det er over 20 millioner kroner mindre enn hva som ble brukt på riksveiene i fjor, noe som ifølge Thor Asbjørn Lunaas vil få konsekvenser.

-Ja, det betyr at dekketilstanden blir dårligere. Etter noen år hvor vi har klart å hente litt inn på vedlikeholdsetterslepet på riksvegen i de to fylkene, vil de reduserte budsjettene bety at 2019 blir et år hvor vi ikke klarer å hente inn noe av etterslepet på dekkesiden.

Fylkene satser på bedret bæreevne

Trøndelag fylkeskommune har avsatt 77 millioner kroner til dekkefornying i år, som betyr en halvering i forhold til de 140 millionene som ble brukt på asfalt i fjor.

– Men bildet er ikke så helsvart som det umiddelbart kan virke, slår Lunaas fast.

– Til gjengjeld har fylket satt av 90 millioner kroner til såkalte asfaltfornyingstiltak, som betyr at det på endel strekninger skal foretas en opprusting for å styrke fylkesveienes bæreevne, før det legges ny asfalt på toppen. Til dette er det avsatt 90 millioner kroner, noe som på sikt er en klok investering siden det vil bidra til å forlenge asfaltens levetid, mener Lunaas.

I Møre og Romsdal er det satt av 82 millioner kroner til ren dekkefornying, mens 22 millioner skal brukes til både å styrke bæreevnen og legge ny asfalt. Det er omtrent på nivå med året før.

LES OGSÅ: Her produserer de og legger asfalt siste uka før jul

LES OGSÅ: Lavtemperatur-asfalt er kommet for å bli - har overtatt 20 prosent av markedet

LES OGSÅ: Bruk av overskuddsmasse på anleggsplasser: –  Nøkkelen nå blir å jobbe opp mot myndighetene 

Forsiden akkurat nå