Fra venstre: Øystein Fosse (Berthelsen & Garpestad), Ove Nesje (Statens vegvesen), Helge Orten, Harry Valderhaug og Frode Heimen.
Fra venstre: Øystein Fosse (Berthelsen & Garpestad), Ove Nesje (Statens vegvesen), Helge Orten, Harry Valderhaug og Frode Heimen. (Foto: Marit Krekvik, Statens vegvesen)

Første spadetak på ny E39 Lønset-Hjelset

Mandag tok leder i Transport- og kommunikasjonskomiteen Helge Orten første spadetak for ny E39 Lønset-Hjelset ved Molde.

– Dette er veldig kjekt! Her får vi en vei med god trafikksikkerhet og økt framkommelighet. Veien vil også ha stor betydning for det nye sykehuset som skal bygges på Hjelset, sa Helge Orten i det han satte spaden i jorda.

Det skriver Vegvesenet i en pressemelding.

Prosjektleder Øystein Fosse (B&G) og prosjektleder Halgeir Brudeseth (Statens vegvesen). Foto: Marit Krekvik, Statens vegvesen

Moldes ordfører Torgeir Dahl var også på plass, sammen med Frode Heimen og Harry Valderhaug. Dahl er enig i viktigheten av å ha veien klar før sykehuset bygges.

Prosjektdirektør Ove Nesje i Statens vegvesen er glad for at byggingen nå endelig er i gang.

– Dette er en gledens dag! Veien som ligger der i dag er for dårlig og har ikke god nok trafikksikkerhet. Nå får vi en standard med 90 km/t og midtdeler, sier Nesje.

Les også

Veien vil stå ferdig i 2023

Fakta om prosjektet

E39 Lønset-Hjelset omfatter bygging av 9,3 km ny 2/3-feltsveg med midtdeler mellom Lønset og Hjelset i Molde kommune. Vegen bygges avkjørselsfri og for fartsgrense 90 km/t. I tillegg til vegbyggingen, består anlegget av 18 konstruksjoner med lengde fra 4 til 100 m. Arbeidet skal utføres som totalentreprise der detaljprosjekteringen inngår i leveransen.

Bertelsen & Garpestad er hovedentreprenør på ny E39 Lønset-Hjelset. Kontrakten er en totalentreprise med en verdi på 647 millioner kroner, eks. mva, og Bertelsen & Garpestad har med seg Metrostav Norge som underentreprenør på konstruksjon og Sweco Norge som ansvarlig prosjekterende.

–  Vi gleder oss til å komme i gang, og allerede mandag vil vi starte med skogrydding. Trafikantene vil ikke merke noe med det første, men det skjer mye nå og vi har god fremdrift, sier prosjektleder i Bertelsen & Garpestad, Øystein Fosse.

Han håper at det gode samarbeidet som Statens vegvesen har hatt med Bertelsen & Garpestad på E39 Betna-Stormyra kan bli videreført til prosjektet ved Molde.

Fra venstre: Øystein Fosse (Berthelsen & Garpestad), Ove Nesje (Statens vegvesen), Helge Orten, Harry Valderhaug og Frode Heimen. Foto: Marit Krekvik, Statens vegvesen

Ferdigstilling av prosjektet vil være høsten 2023.

Les også

Forsiden akkurat nå