Det var Solvår Skogen Sæterbø i Gulstripeaksjonen og Odd Jarle Svanem, ordfører i Heim kommune, som tok det første spadetaket i prosjektet E39 Betna-Stormyra. Delstrekningen Leirvika-Renndalen skal bygges først, og vil åpne for trafikk i 2022.
Det var Solvår Skogen Sæterbø i Gulstripeaksjonen og Odd Jarle Svanem, ordfører i Heim kommune, som tok det første spadetaket i prosjektet E39 Betna-Stormyra. Delstrekningen Leirvika-Renndalen skal bygges først, og vil åpne for trafikk i 2022. (Foto: Anniken Westad/Statens vegvesen)

Første spadetak er tatt på E39 Betna-Stormyra

Onsdag denne uken var det første spadetak for prosjektet E39 Betna-Stormyra.

– Vi skal bygge en trafikksikker vei her på E39 mellom Betna og Stormyra, på det som er kalt «den glemte vei». Nå er det ingen vei tilbake, veien skal bygges, sa Ove Nesje, prosjektdirektør i Statens vegvesen i sin tale under markeringen.

Det er delstrekningen E39 Leirvika-Renndalen som skal bygges først av de tre strekningene i prosjektet, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

Les også

Vil stå helt ferdig i 2024

Vegvesenet signerte kontrakt med entreprenør Bertelsen & Garpestad for byggingen av nye E39 Leirvika-Renndalen i slutten av september. Parsellen er på 4,8 kilometer, og byggetid er på cirka to år.

Det skal også bygges ny vei på E39 Betna-Hestnes og E39 Staurset-Stormyra. Samlet vil de tre strekningene gi 26 kilometer ny europavei med gul midtlinje.

– Leirvika-Renndalen vil åpne for trafikk i 2022, mens de to andre parsellene vil stå ferdig i 2024, sier Odd Helge Innerdal, prosjektleder i Statens vegvesen.

Avstanden mellom Betna og Stormyra vil da være fem kilometer kortere og reisetiden redusert med sju minutter.

Les også

Har startet arbeidet

Bertelsen & Garpestad er allerede i gang med anleggsarbeidet for nye E39 Leirvika-Renndalen, som frem til sommeren 2021 vil foregå i jomfruelig terreng. Om lag 40 prosent av veien skal bygges i uberørt terreng, mens rundt 60 prosent skal bygges i dagens vei.

De tre strekningene i prosjektet E39 Betna-Stormyra har en standard som gjør de dårlig egnet som europavei. Veien er smal og store deler er uten gul midtlinje. I tillegg har den mange krappe svinger og mange avkjørsler.

Den nye veien skal bygges med ni meters bredde og får langt bedre standard.

Mellom 2009 og 2018 var det til sammen 29 ulykker på de tre delstrekningene, der to personer mistet livet og sju ble alvorlig skadet. Målsettingen med ny E39 Betna-Stormyra er å redusere antall ulykker som skjer på veien og redusere antall møteulykker til null.

Det vil også etableres viltgjerder i de mest utsatte områdene for å unngå viltulykker. Deler av nye E39 Betna-Stormyra skal lyssettes.

Les også

Forsiden akkurat nå