PROSJEKTER

Første spadestikk på Rogfast

Tiåringene Lilly Hviding og Audun Haaland fikk æren av å ta det første spadestikket til tunnelen som takket være Rogfast skal gjøre Kvitsøy landfast.

Audun Haaland og Lilly Hviding som tar første spadestikk. I bakgrunnen står prosjektleder fra Statens vegvesen, Oddvar Kaarmo (til venstre), ordfører Stian Giil Bjørsvik, prosjektlederne Åshild Gudmestad og Reidar Løvhaugen  fra entreprenøren Hæhre/Risa.
Audun Haaland og Lilly Hviding som tar første spadestikk. I bakgrunnen står prosjektleder fra Statens vegvesen, Oddvar Kaarmo (til venstre), ordfører Stian Giil Bjørsvik, prosjektlederne Åshild Gudmestad og Reidar Løvhaugen fra entreprenøren Hæhre/Risa. Foto: Øyvind Ellingsen/Statens vegvesen
23. sep. 2021 - 12:53

I 2018 ble den første Rogfast-ladningen sprengt på Bokn i Nord-Rogaland. Det var for transporttunnelene som går inn til hovedløpene fra Randaberg utenfor Stavanger til Bokn i nordfylket. Rogfast var på gang, men så stoppet det opp da prosjektet ble dyrere enn først antatt. Derfor var det en gledens dag for innbyggerne på Kvitsøy, og brukerne i sør og Nord-Rogaland, da barna satte spadene i jorda.

Alt av materiell kommer sjøveien. <i>Foto:  Øyvind Ellingsen/Statens vegvesen</i>
Alt av materiell kommer sjøveien. Foto:  Øyvind Ellingsen/Statens vegvesen

– Vi er glade for at vi endelig starter med å bygge Rogfast, sier prosjektleder Oddvar Kaarmo. Han er den tredje prosjektlederen som har ansvaret for landets største tunnelprosjekt.

Det skriver Vegvesenet i en pressemelding.

Det er arbeidsfellesskapet Risa og Hæhre om har fått kontrakten med å bygge den 3,5 kilometer lange tunnelen ned til hovedløpene, som ligger 250 meter under øya med 560 innbyggere. Det skal også bygges 1,7 kilometer vei i dagen og tre bruer. Innbyggerne fikk anledning til å stille spørsmål til entreprenøren og vegvesenet på folkemøtet som ble arrangert i Aktivitetshallen i etterkant av det første spadestikket.

– Nå ser vi frem til at vi kan lyse ut den neste kontrakten, som starter i Mekjarvik i Randaberg kommune og som går halvveis mot Kvitsøy. Kontrakten er estimert til tre milliarder kroner, og det skal bygges nesten 20 kilometer med tunnel. Det er en av tre store hovedkontrakter, forteller Kaarmo.

Det var stort oppmøte da spadestikket ble tatt. <i>Foto:  Øyvind Ellingsen/Statens vegvesen</i>
Det var stort oppmøte da spadestikket ble tatt. Foto:  Øyvind Ellingsen/Statens vegvesen

Audun og Lilly var stolte av at de fikk æren av å ta det første spadestikket. – Når Rogfast står ferdig har jeg forhåpentlig fått bilsertifikat og kan kjøre til Stavanger, sier 10-åringen Audun og smiler.

Går alt etter planen blir den 26,7 kilometer lange undersjøiske tunnelen åpnet i 2031.

Mandalskrysset har vært foreløpig endepunkt for utbyggingen av ny E39 vestover fra Kristiansand. Nå er konkurransen om å bygge E39 videre vestover fra Mandalskrysset lyst ut. Kontraktsverdien er på over to milliarder kroner.
Les også

Nye Veier kommer med nytt E39-prosjekt til over to milliarder

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.