Idéene om tempolimit på tyske motorveier og ekstra avgifter for store biler skulle nemlig først framlegges til våren sammen med en rekke andre forslag og tiltak. Nå er det usikkert hva som skjer
Idéene om tempolimit på tyske motorveier og ekstra avgifter for store biler skulle nemlig først framlegges til våren sammen med en rekke andre forslag og tiltak. Nå er det usikkert hva som skjer (Foto: Tim Janssen, Colourbox)

Forslag om fartsgrense på de tyske motorveiene og økt dieselavgift høster storm

Lekkasjer fra et ekspertutvalg oppnevnt av det tyske samferdselsdepartementet har skapt furore. Utvalget skal fremme forslag for å redusere avgassutslippene innen samferdselssektoren, men tanker om innføring av fartsgrense på de tyske motorveiene og økt dieselavgift høster storm.

Slikt vil ikke en konservativ samferdselsminister fra Bayern ha noe av. Statsråd Andreas Scheuer fra det konservative regjeringspartiet CSU var i midten av januar raskt ute og erklærte at utspillene fra ekspertutvalget var «i mot en hver menneskelig forstand». Statsrådens reaksjon har vakt sterke reaksjoner.

Samferdselsekspertene føler seg tilsidesatt og mener at deres faglige kompetanse ikke verdsettes. Noen bruker uttrykk som at de har fått «tenkeforbud».

Utvalget skal egentlig legge fram sine forslag først en gang i mars, men lekkasjer til nyhetsmagasinet «Der Spiegel» i midten av januar viste at ekspertene sysler med tanker som er høyst kontroversielle i bil-landet Tyskland. De vil ha slutt på «fri fart» på motorvegene og innføre en maksimal fartsgrense på 130 km/t, og de vil innføre egne avgifter for store, bensin- eller dieselslukende biler. Penger skal brukes til kjøpspremier for elbiler.

 

Bilen - tyskernes kjæreste leketøy

Det er neppe enighet i utvalget om slike drastiske tiltak, men det holder at noen uavhengige eksperter pirker borti tyskernes kjæreste leketøy for å få bråk. Og blant politikerne er det ingen forståelse for slike tanker. Andreas Scheuer kom inn i regjeringen i mars i fjor og representerer den kristelig-sosiale union (CSU) i Bayern, en delstat der bilindustrien med merker som BMW, Audi og MAN sørger for over 500.000 godt betalte arbeidsplasser. Vel vitende om at ingen ledende politikere vil legge seg ut med bilindustrien, legger statsråden til så ingen skal misforstå:

Den konservativ samferdselsministeren fra Bayern, Andreas Scheuer. Foto: Tobias Koch, CSU

– Vi vil ha skikkelig spennende framtidstemaer omkring mobilitet, ikke hinsides og virkelighetsfjernt tankespinn som skaper sinne, irritasjon og velferdstap i befolkningen, sa statsråd Scheuer til Bild-Zeitung og flere tyske nyhetsbyråer.

Dermed var ikke bare en etterlengtet og nødvendig debatt om viktige sider ved tysk samferdselspolitikk effektivt kvalt i fødselen, den ble så og si kvalt før fødselen. Idéene om tempolimit på tyske motorveier og ekstra avgifter for store biler skulle nemlig først framlegges til våren sammen med en rekke andre forslag og tiltak. Nå er det usikkert hva som skjer.

 

Parisavtale og klimakrav forplikter

Ekspertutvalgets oppgave er å fremme forslag som kan bidra til at Tyskland kan oppfylle klimakravene som følge av Parisavtalen. Alle departementene har fått i oppdrag å utarbeide forslag til tiltak som kan redusere klimautslippene innen deres sektor. Ekspertutvalget ble opprettet for et knapt halvår siden og er et ledd i arbeidet med en «Nasjonal plattform for framtidig mobilitet». Ved siden av upolitiske eksperter sitter representanter for bilbransjen, jernbanen, fagbevegelsen, bilorganisasjonene, miljøorganisasjonene og andre i utvalget.

Mange har fokus spesielt rettet mot samferdselssektoren. Det er den sektoren, der det har skjedd minst og det er den eneste sektor, der man ikke har greid å redusere utslippene siden 1990. Dersom Parisavtalens mål skal nås, må blant annet samferdselssektoren redusere utslippene med 40 prosent innen 2030.

 

Eneste i Europa med «fri fart»

I ekspertutvalget er det altså flere som mener det trengs kraftfulle tiltak for å nå disse målene. Tyskland er i dag det eneste land i Europa, og trolig i verden, som ikke har en generell fartsgrense på Autobahn.

Det er riktignok vedtatt en anbefalt fartsgrense på 130 km/t, men det er ikke et påbud. Det mest brukte fartsbegrensningsskiltet på tyske motorveger er faktisk 60 km/t, men det er på grunn av uendelig mange veiarbeidplasser. Ellers er det 120 km/t som er mye brukt. Likevel er hele 70,4 prosent av det tyske Autobahnnettet uten noen som helst fartsbegrensning.

I tillegg til forslaget om fartsgrense på Autobahn, ønsker flere i ekspertutvalget å likestilling bensin og diesel prismessig. Ekspertene hevder at diesel ikke er miljømessig bedre enn vanlig bensin og vil derfor over tid heve avgiften på diesel med 52 cent eller rundt fem kroner for å få prislikhet og finansiere en kjøpspremie for elbiler. Dette kommer på toppen av et drøyt halvår med dieseljuks og skandaler, der dieseleiere trues med kjøreforbud i storbyene.

Ikke rart at den bilende befolkningen nå er så opphisset at ingen kommer på tanker om at man i framtiden kanskje ikke kommer utenom at transportmengdene kort og godt må reduseres, og at det hverken hjelper å fikle med bensin- og dieselprisene eller satse på automatisert transport.

Forsiden akkurat nå