Mange fotgjengere blir skadet. Særlig på glatta.
Mange fotgjengere blir skadet. Særlig på glatta. (Heiko Junge/NTB scanpix)

Folk sklir på glatte fortau, tråkker i hull i veien og snubler i fortauskanter - tusenvis av fotgjengere skades i singelulykker

Over 6.000 fotgjengere i Oslo ble skadd i ulykker uten at andre trafikanter var involvert i 2016, viser en undersøkelse fra Transportøkonomisk institutt.

Oslo skadelegevakt samlet i 2016 inn data om totalt 6309 fotgjengerskader. Hele 97 prosent av disse er eneulykker. De fleste ulykkene er lite alvorlige (små brudd, hjernerystelse, sårskader), men sju prosent er alvorlig skader (kompliserte brudd, alvorlige hodeskader).

Flest om vinteren

Det skjer flest skader der folk går mest – på fortau og i gangfelt. Om vinteren er det mer enn dobbelt så mange fotgjengerskader som om sommeren. De fleste skadene om vinteren skjer pga. fall på is og snø. De fleste som skades, har brudd eller forstuinger i armer eller bein, melder TØI.

– Slike ulykker skjer blant annet ved at folk sklir på glatte fortau, tråkker i hull i veien, snubler i fortauskanter og trikkeskinner og kommer i veien for hunder som eierne ikke klarer å holde styr på, nevner forskningsleder Torkel Bjørnskau ved TØI til Dagsavisen.

Flere kvinner enn menn skades som fotgjengere, og forskjellen øker med økende alder. Bedre vinterdrift vil kunne redusere antallet fotgjengerskader betydelig.

En mulig forklaring på hvorfor kvinner, og særlig eldre kvinner, i større grad pådrar seg alvorlige skader kan være at de i mindre grad tåler fallet. Ved økende alder reduseres muskelmassen og beinmassen. Tapet av beinmasse er gjerne høyere hos kvinner enn menn.

Dyrt for samfunnet

Det er grunn til å tro at dette er snakk om store samfunnsøkonomiske kostnader som en følge av eneulykker. Det er et politisk mål å redusere biltrafikken i byområder, og erstatte denne med gåing, sykling og kollektiv.

Det er godt dokumentert at syklister og fotgjengere har høyere risiko enn personer i bil, så det er viktig at helsegevinstene av økt mosjon ikke blir «spist opp» av flere ulykker og skader, skriver TØI.

Forsiden akkurat nå