TUNNELER

Foamrox har utviklet sin egen brannsperre for tunneler

Foamrox sin nye brannsperre  blir produsert formtilpasset for hver tunnel og hver enkelt plassering. En sperre monteres på mindre enn en dag.

Thor SøndenaaJournalist
23. aug. 2023 - 15:04

- Innovasjon og produktutvikling står sentralt hos oss, sier produktutvikler i Foamrox AS, Rolf Terje Jakobsen idet han viser fram den siste nyvinningen som bokstavelig talt blir skreddersydd etter entreprenørens behov.

Sluttproduktet er et fint pulver som brukes i termiske sprøyter. Det kreves ikke spesialutstyr, men sprøytemaskinene må konfigureres slik at de har rett temperatur og hastighet for å legge ThermaSiC.
Les også

Dette pulveret kan bli milliardindustri

Har flere godkjenninger

 - Foamrox elementer er et kundetilpasset element som benyttes til ikke-bærende yttervegger, brannvegger, tunnelinnredning, trekkekummer m.m. Det er laget av isolasjonsplater i skumglass som er styrket med en ekstremt sterk membran. Produktene leveres med en godkjent brannklassifisering EI60, som er utarbeidet og godkjent av RISE Fire Research, skriver firmaet på sine hjemmesider.

Passer inn i tunnelprofilen som en puslespillbrikke

Med bedriftens nyinnkjøpte CNC-maskin (CNC – computer numerical control) kutter de elementene til brannsperren ut fra entreprenørens egne data hentet inn på stedet der den skal stå. Tunnelprofilen blir så scannet helt rundt fra bunnen på den ene siden til bunnen på den andre siden. Det er valgfrittt om scanningen skjer før eller etter påføring av sprøytebetong. 

Foamrox har anskaffet software som kan konvertere data fra ulike scannere til CNC-maskinen sitt format. Den ferdigkuttede profilen passer på den måten nøyaktig inn i tunnelveggen – som når man har funnet den riktige brikken i et puslespill.

Kort monteringstid

CNC-maskinen jobber med rektangulære blokker og skjærer disse slik at bitene også passer nøyaktig inntil hverandre – kant-i-kant. Ca. 16 blokker går med for å lage en brannsperre for en to-løps tunnel.

Etter at blokkene er skåret ut, går de til coating. Fargen på elementene kan endres fra den vanlige lysegrå til noe som er lettere synlig når arbeidet pågår inne i tunnelen.

Festene (se foto) som skal holde elementene på plass, blir montert på til slutt. Seks timers monteringsarbeid med bare en mann og en lift inne i tunnelen gjenstår før alt er på plass i tunnelen.

 - Produktet har allerede vært prøvd ut i en veitunnel, forteller salgssjef Terje Jakobsen.

  - Vi tror at dette er et produkt som kan bli svært godt mottatt av bransjen. Både på grunn av tidsbesparelsen ved montering og det økonomiske aspektet, sier produktutvikler Rolf Terje Jakobsen.

Les også

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.