PROSJEKTER

Flommen sto tidligere i høst to meter over dagens rv 3 - nå skal den flyttes

Sikring mot flom er den største utfordringen når Statens vegvesen skal bygge ny riksvei 3 på strekningen Evenstad-Imsroa i Stor-Elvdal. Nå lyser Vegvesenet ut arbeidet på den 5,4 kilometer lange strekningen.

Riksvei 3 i Stor-Elvdal skal sikres bedre mot flom mellom Evenstad og Imsroa. Nå er kontrakten sendt ut i markedet.
Riksvei 3 i Stor-Elvdal skal sikres bedre mot flom mellom Evenstad og Imsroa. Nå er kontrakten sendt ut i markedet. Foto: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
24. okt. 2023 - 09:55

Glomma stod to meter over dagens riksvei 3 på strekningen i høst, da uværet Hans skapte store utfordringer i Østerdalen og flere andre steder på Østlandet.

Prosjektleder Jan Egil Eilertsen i Statens vegvesen, rv.3 Østerdalen, planlegger byggestart høsten 2024. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Prosjektleder Jan Egil Eilertsen i Statens vegvesen, rv.3 Østerdalen, planlegger byggestart høsten 2024. Foto:  Statens vegvesen

Statens vegvesen sier i en melding at de nå håper på god respons fra entreprenørbransjen. Planen er at veiarbeidet skal starte neste høst. Den nye veien skal gå i ny trasé øst for dagens riksveg.

– Arbeidet passer godt også for mindre og mellomstore entreprenører, sier prosjektleder Jan Egil Eilertsen i Statens vegvesen, Utbygging, rv.3 Østerdalen.

Aktor Sigbjørn Arneberg ba onsdag om at rettssaken skulle utsettes. Dommeren var enig.
Les også

Pauser Killingmo-rettssaken – må sjekke bevismaterial

Bygges for 200 års-flom

Stor-Elvdal kommune vedtok tidligere i år en justert reguleringsplan for strekningen. Den nye veien skal blant annet bygges høyere i terrenget. Den vil ligge 50-100 meter nærmere elva enn dagens vei.

– Den nye veien bygges for å tåle 200 års-flommer, sier Eilertsen.

Byggestart høsten 2024

Kontrakten har en verdi på om lag 300 millioner kroner. Vegvesenet skal i første omgang velge ut tre entreprenører som får delta i finaleheatet. Før sommeren 2024 er planen å stå igjen med en entreprenør. Det betyr byggestart høsten 2024. Den nye veien skal stå klar høsten 2026.

Veien blir ni meter bred med trafikksikkert rumlefelt i midten. Dagens riksvei 3 skal bevares som lokalvei.

Elbiler får ikke lenger lov til å benytte seg av kollektivfeltet i Oslo og Akershus.
Les også

Oslo og Akershus: Nå blir det forbudt for elbiler å kjøre her

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.