Nestunnelen på E 16 har vært stengt for rehabilitering siden mars 2011. De som vil levere vifter og lysarmaturer til den, må gi anbud innen 15. februar. (Foto: Anders Haakonsen)
Nestunnelen på E 16 har vært stengt for rehabilitering siden mars 2011. De som vil levere vifter og lysarmaturer til den, må gi anbud innen 15. februar. (Foto: Anders Haakonsen)

Fire tunneloppdrag i Buskerud

Tre tunneler i Buskerud med en samlet lengde på over 7,7 km skal utstyres med vifter og armaturer. Leveransen er fordelt på fire entrepriser. De to første har anbudsfrist 4. februar.

Det første oppdragene gjelder tunnelene på ny riksveg 7 mellom Sokna og Ørgenvika. Den ene omfatter levering av vifter til Rallerund- og Ørgenviktunnelen. Montering av viftene er ikke med i oppdraget.

Når slike jobber lyses ut, kan leverandørene ofte velge hvor mange vifter de vil montere, fordi Vegvesenet bare stiller krav til den totale kapasiteten. Slik er det ikke i dette tilfellet. Anleggsentreprenøren har allerede boret for boltegruppene og er godt i gang med permanent sikring av tunnelene. Hvis man senere skal lage nye boltehull gjennom sikringen, blir det kostbart.

I denne situasjonen har Vegvesenet valgt å sette en øvre grense for hvor mange vifter som kan monteres. I den 2 810 meter lange Rallerudtunnelen kan det være maksimum 16 vifter, i den 3 660 meter lange Ørgenviktunnelen er grensen satt til 22 vifter.

4. februar er det også anbudsfrist for levering av armaturer med lyskilder i de to tunnelene pluss en 180 meter lang miljøtunnel som inngår i prosjektet.

Det skal være natrium høytrykksarmaturer i innkjøringssonene og LED-lys i indre sone. Det er ingen krav til antall armaturer, i denne entreprisen stiller Vegvesenet bare funksjonskrav.

De to andre oppdragene har anbudsfrist 15. februar. De gjelder Nestunnelen på E 16 i Hole kommune, som ble stengt for oppgradering etter at et tungt betongflak falt ned fra hengen i mars 2011.

Nestunnelen er 1 276 meter lang. Også på dette prosjektet har Vegvesenet valgt å lyse ut leveranser av armaturer og vifter som to separate entrepriser.

I denne tunnelen skal også innkjøringssonene belyses med natrium høytrykksarmaturer. I indre sone skal det være lysrør. Det er ingen spesielle krav til antallet når det gjelder vifter og armaturer, bare funksjonskrav.

 

 

Forsiden akkurat nå