Mestas oppgave blir blant annet å etablere nye løp for miljøtunnelen i forgrunnen og den 900 meter lange Eidet tunnel i bakgrunnen. (Ill.: Asplan Viak)
Mestas oppgave blir blant annet å etablere nye løp for miljøtunnelen i forgrunnen og den 900 meter lange Eidet tunnel i bakgrunnen. (Ill.: Asplan Viak)

Fikk siste stikk i Østfold

Mesta har fått den siste av de store anleggskontraktene på E 6 i Østfold. Kontraktsummen er på 306 millioner kroner. Tildelingen kom ikke som noen bombe - ved anbudsåpningen lå Mesta 28 millioner lavere enn nærmeste konkurrent.

Jobben består i utvide E 6 på den 10,1 km lange parsellen Solli-Alvim. På det meste av denne strekningen er det nå tre felt med midtdeler av betong. Vegvesenet har bestemt at det skal legges en ny to-felts kjørebane helt utenom dagens veg. Dermed blir det fem felt på mesteparten av parsellen.

En av Mestas oppgaver blir å sprenge et nytt to-felts løp for den 900 meter lange Eidet tunnel. Det skal også støpes et nytt løp for en 91 meter lang miljøtunnel. Den lengste brua i entreprisen er Solli bru over Visterflo, som er et sideløp til Glomma. Den får en lengde på 118 meter fordelt på fire spenn. Oppdraget omfatter også fjerning av betongmidtdeleren og ombygging av nåværende E 6 for en-vegs trafikk når den nye kjørebanen blir ferdig.

Utvidelsen er prosjektert av Asplan Viak. I oktober 2008 skal strekningen være ferdig utvidet. Hvis det ikke oppstår uforutsette problemer underveis, vil da E 6 ha minst fire felt gjennom hele Østfold. (ah)

Forsiden akkurat nå