Oset der elva Brumunda renner ut i Mjøsa. Her skal det komme ny gang- og sykkelbru.
Oset der elva Brumunda renner ut i Mjøsa. Her skal det komme ny gang- og sykkelbru. (Foto: Google Maps)

Fem firmaer vil bygge kreativ trebru i Brumunddal

Prisene ligger på mellom ti og 16 millioner kroner. Men her kan estetikken i tilbudene avgjøre det hele.

I desember lyste Ringsaker kommune i Innlandet ut et nytt gang- og sykkelveiprosjekt langs Mjøsa. Dels skal kommunen bygge ei gang- og sykkelbru over elva Brumunda, og dels skal det bli ny gang- og sykkelvei langs sjøen.

Dette er en totalentreprise. Entreprenøren skal prosjektere og levere ei komplett bru og gang- og sykkelvei med belysning.

Ved fristens utløp hadde disse fem firmaene gitt tilbud på oppdraget: 

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
Eiqon 10.119.925
Dobloug Entreprenør 12.588.415
Anlegg Øst Entreprenør 12.946.822
Hent 13.420.992
Consto Anlegg Øst 16.037.162

NB: Tilbudene skal kontrollregnes og evalueres før noe er avgjort.

Byggherren understreker at oppdraget er en totalentreprise, og at tildelingskriteriene for konkurransen er 70 prosent pris og 30 prosent estetikk. Tabellen viser kun pristilbud, og den endelige rangeringen i konkurransen kan bli endret når estetikk på de tilbudte bruene er blitt vurdert, basert på de innsendte prinsipptegningene og beskrivelsene.

Kart over Stela bru, som den skal hete, samt gang- og sykkelveien. Illustrasjon: Ringsaker kommune

Brua blir liggende ved siden av verdens høyeste trehus. Brua skal ha en overbygning av tre og/eller bære preg av å være ei trebru, og den skal oppfylle gjeldende regelverk for bruer. Leverandørene som sender inn tilbud skal legge ved prinsipptegninger av brua, slik at oppdragsgiveren kan vurdere estetikken.

En del andre premisser for brua:

  • Brua skal fundamenteres kun på elvekanten, altså ingen fundamenter i selve elva. Elvetverrsnittet skal heller ikke snevres inn.
  • Føringsbredde/netto bredde på brua skal være tre meter.
  • Bruas totallengde blir på 40-45 meter. Lengden kan avhenge noe av stedlige forhold og valg av løsning.
  • Brua skal dimensjoneres for kjøretøy på inntil fem tonn.
  • Dimensjonerende levetid skal være 100 år.
  • Underkanten av brua har tidligere blitt vurdert til å måtte ligge på 125,5 moh. av hensyn til dimensjonerende flom i området.
Les også

Forsiden akkurat nå