TUNNELER

Feilmeldinger utsetter åpningen av nye Ljoteli-tunnelen i Årdal

Det styringstekniske anlegget er ikke godkjent, og dermed er åpningen av nytunnelen på fylkesvei 53 i Ljoteli utsatt til februar.

Ljoteli-tunnelen på fylkesvei 53 kan snart åpnes for trafikk, og vil sikre trafikantene i et rasutsatt område.
Ljoteli-tunnelen på fylkesvei 53 kan snart åpnes for trafikk, og vil sikre trafikantene i et rasutsatt område. Foto: Ingvild Ramstad/Vestland fylkeskommune
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
10. jan. 2022 - 11:50

Det er arbeidet med å få det styringstekniske anlegget til å virke, som har vært utfordringen for byggherren Vestland fylkeskommune i høst og vinter.

Det har tatt tid å få det til å fungere slik det skal. Det er strenge krav til kommunikasjonssystemer og sikkerhetsutstyret i nye veitunneler, og alt teknisk utstyr går gjennom omfattende testing.

–  Tunnelprosjektet i Ljoteli starta våren 2019, og trass i pandemien så har prosjektet klart å holde framdriften, sier Jørn Fosen Simonsen, prosjektleder i Vestland fylkeskommune.

3,6 milliarder kroner vil det koste å oppgradere de 25 gjenstående tunnelene, sier fylkesvegsjef Ole Jan Tønnesen
Les også

Advarer om pengemangel

1100 meter lang tunnel og 700 meter ny vei

–  Vi hadde lenge håp om å få åpnet tunnelen for trafikk til jul i 2021, men nå trenger vi mer tid. Alt må virke feilfritt for at tunnelen kan åpnes.

Nå håper fylkeskommunen på trafikk gjennom tunnelen i løpet av februar.

Fylkesvei 53 Ljoteli er et skredsikringsprosjekt med bygging av en om lag 1100 meter lang tunnel og 700 meter ny veg i ei svært bratt og rasutsatt fjellside i Årdal kommune. Fylkeskommunen håper nå på å få åpne tunnelen for trafikk i løpet av februar 2022.

Byggeleder Geir Magne Tyssebotn, Vestland fylkeskommune, Runar Stadheim, Statens vegvesen, Jens Bremer Remø, Vestland fylkeskommune og Jørn Fosen Simonsen, prosjektleder Vestland fylkeskommune. <i>Foto:  Ingvild Ramstad/Vestland fylkeskommune</i>
Byggeleder Geir Magne Tyssebotn, Vestland fylkeskommune, Runar Stadheim, Statens vegvesen, Jens Bremer Remø, Vestland fylkeskommune og Jørn Fosen Simonsen, prosjektleder Vestland fylkeskommune. Foto:  Ingvild Ramstad/Vestland fylkeskommune

Brukstillatelse fra Vegdirektoratet må på plass

Det er Vegdirektoratet som godkjenner tunnelen, og en søknad fra Ljoteli-prosjektet om brukstillatelse blir sendt i disse dager når de siste testene er fullført. User acceptance-test av tunnelen har blitt gjort siste tida og gjennom jula, en stabilitetstest der det styringstekniske anlegget blir prøvd over tid for å unngå at det blir generert falske alarmer eller feilmeldinger. I slik test ble fullført første uka i januar. Resten av tunnelanlegget står så godt som ferdig.

Med den nye tunnelen vil skredsikringsprosjektet sikre trafikantene framover på en strekning som er utsatt for skred og nedfall av stein og is.

– Nå håper vi at Vegdirektoratet ikke trenger lang behandlingstid, og gleder oss til å åpne en flott og topp moderne tunnel, sier Simonsen.

Hver av de to hovedkablene på Askøybrua består av syv kabler i bredden, i tre lag, altså totalt 21 kabler.
Les også

Askøybrua: Store utmattingsskader

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.