Fangstbåt kjørte i Tromsøbrua - må inspiseres nærmere på mandag 

Tromsøbrua ble lørdags formiddag pårent av krabbebåten «Kvitungen».

Krabbebåten «Kvitungen» idet den kjørte på beskyttelsen rundt den ene pillaren på Tromsæbrua øærsdag.
Krabbebåten «Kvitungen» idet den kjørte på beskyttelsen rundt den ene pillaren på Tromsæbrua øærsdag. Foto: Erik Jenssen
Erik Jenssen
22. jan. 2022 - 16:55

Den 46 meter lange ishavsskuta la lørdag formiddag på veg over Tromsøysundet for å ta bunkers på øya før turen til Barentshavet for å fiske snøkrabbe. På grunn av en møtende båt fra nord valgte skipperen en annen kurs og ble her tatt av kraftig medstrøm inntil han endte med å skrape skutesida mot et av de kraftige brukarene.

 

Maindeck er utviklet i to versjoner og finjusteres ut fra tilbakemeldinger fra kunder. Over 500 prosjekter er gjennomført.
Les også

Gründer forenkler «dokking»: – Ikke uvanlig at oppholdet blir 10-15 prosent dyrere

Skal inspiseres på mandag

De kraftige patongene som danner påkjørselsvern skal beskytte brupilarene mot nettopp slike hendelser, og det er lite trolig at fangstbåten har skadet konstruksjonen.

 
 

Byggeleder i Troms og Finnmark fylkeskommune, Roald Nyrum sier det ikke var praktisk mulig å gjøre en inspeksjon nå i dag, og regner med at værforholdene blir for dårlige gjennom helga til å få gjort en inspeksjon med båt. Men hvis været holder vil det bli gjort et forsøk mandag.

- Det er Multiconsult som har avtalen om ettersyn med brua, og vi har avtalt at de går ut med båt mandag og inspiserer, sier Nyrum, som selv kommer til å delta i inspeksjonen.

Ikke vanlig

Nyrum sier dette ikke er hverdagskost, men slår samtidig fast at det ikke er så mange årene sist det skjedde. Men med en vesentlig mindre båt.

- Vernet skal tåle mye, langt mer enn dette. Men likevel var det en kraftig trøkk, sier Nyrum. 

«Kvitungen» er en kraftig isforsterket fangstbåt laget for tøffe påkjenninger, og mannskapet sa til Våre Veger umiddelbart etter sammenstøtet at det ikke virket som båten hadde fått alvorlige skader. Det skal uansett utføres inspeksjoner, blant annet med dykker, før de legger ut på tur nordover til Barentshavet.

Båten har fått en synlig bulk og skramme på styrbord side.

Politiet tok promilletest

Politiet ble også koblet inn i saken, men de har ikke opprettet sak, opplyser Per Arve Aas ved politiets operasjonssentral.

- Vi har ikke foretatt oss noe ut over at vi har vært og snakket med skipper og styrmann og sjekket status der, noe som involverer blant annet promilletest. Vi har snakket med dem om hva som foranlediget det som skjedde, og vi lar videre oppfølging være opp til vegmyndighetene, sier Aas.

 

Knutsen OAS er med i Nuproship og ser hvordan et gasskip kan bygges om for å installere en SMR i et LNG-skip tilsvarende "Cadiz Knutsen" på 138.000-kubikkmeter.
Les også

Nye rederier med i kjernekraftprosjekt

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.