FYLKESVEI

Etterslepet på fylkesveiene: Møre og Romsdal vil ha fem milliarder i året

Fylkesordfører Anders Riise hadde klare forventninger til staten da han sammen med en delegasjon fra Møre og Romsdal fylkeskommune mandag møtte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Fv. leder i samferdselsutvalget, Hans Olav Myklebust, samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og fylkesordfører Anders Riise.
Fv. leder i samferdselsutvalget, Hans Olav Myklebust, samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og fylkesordfører Anders Riise. Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune
7. nov. 2023 - 10:29

– Møre og Romsdal ber om at det blir bevilget fem milliarder kroner til fylkesveiene årlig for å ta igjen vedlikeholdsetterslepet, sa Riise blant annet i møtet med ministeren.

Det var samferdselsministeren som hadde kalt inn Møre og Romsdal fylkeskommune til regionalt innspillmøte til Nasjonal transportplan 2025-2036. For Møre og Romsdal møtte fylkesordfører Anders Riise, fylkeskommunedirektør Toril Hovdenak, konstituert samferdseldirektør Magne Vinje og samferdselutvalget sitt leder Hans Olav Myklebust.

Fempunktsliste

Fylkesordføreren oppsummerte i fem punkter forventningene til den neste NTP-en:

  • Se hele transportsystemet under ett; man må ikke skille på fylkes- og riksveier, og kollektivtrafikk må sterkere inn i NTP
  • Finansiering av vedlikeholdsetterslepet på fylkesvei
  • Prioritering og iverksettelse av statlige prosjekt i Møre og Romsdal
  • Fullfinansiering av lovkrav innen nullutslipp på ferge og hurtigbåt
  • Ordninger og tiltak som sikrer godsoverføring fra vei til sjø og bane

To hastesaker

I møtet med ministeren hadde ham med to hastesaker: Økt bevilling til vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene, og snarlig gjenåpning av Dovrebanen.

– Det var ikke økte bevilgninger til vedlikeholdsetterslepet på fylkesvei i Statsbudsjettet. Vi ber konkret om at dere vurderer en økt bevilgning på tilskuddet til fylkesveier i anledning behandling av Statsbudsjettet i desember, sa Riise.

Møre og Romsdal fylkeskommune sin egen kartlegging viser at etterslepet er på mer enn 16 milliarder kroner, og om lag 20 milliarder kroner om man inkluderer veilys langs fylkesvei som er eid av andre.

Midlertidig jernbanebru

Han sa også at det haster med å bygge en midlertidig jernbanebru over Gudbrandsdalslågen i Ringebu.

– Årlig har godstogtransporten på Raumabanen erstattet 10.000 vogntog gjennom Romsdalen og Gudbrandsdalen. Dette godset må nå over på E136/E6 og på de mange tusen vogntogene. Dersom det skjer permanent, vil det være alvorlig både for trafikksikkerhet, klimaer og miljø, sa fylkesordføreren.

Vedlikehold og rassikring må prioriteres i Nasjonal transportplan, mener NAF.
Les også

Fylkesveiene: Forfall og rassikring vil koste 166 milliarder

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.