BRUER

Etter ett års drift: Hålogalandsbrua har langt større trafikk enn beregnet

Etter ett års drift viste trafikktallene for Hålogalandsbrua stor økning i forhold til beregningene som lå til grunn i stortingsproposisjonen fra 2011.

Trafikken over Hålogalandsbrua er så langt 41 prosent høyere enn anslaget da Stortinget vedtok prosjektet i 2011
Trafikken over Hålogalandsbrua er så langt 41 prosent høyere enn anslaget da Stortinget vedtok prosjektet i 2011 Foto: Tomas Rolland/Statens vegvesen
Erik Jenssen
16. juni 2020 - 12:03

Tall fra Bompengeselskap Nord AS viser en total ÅDT for Hålogalandsbrua og bomstasjonen på E6/E10 i Leirvik på 3 692. Det er samlet 41 prosent høyere enn anslaget i Stortingsproposisjonen fra 2011, på ÅDT 2 620.

Tallene fra 2019 viser at Hålogalandsbrua alene står for nesten like mye som det samlede anslaget fra 2011. Brua kom ut med en ÅDT på 2 629 i 2019, noe som representerer en økning på 36 prosent i forhold til anslaget fra 2011.

Leirvik-bomstasjonen står likevel for den største økningen i prosent. 2019-ÅDT på 1 063 utgjør hele 56 prosent større trafikk enn beregnet i anslaget fra 2011.

Slik illustrerer Norled de planlagte batterifergene i Nordland. De skal bidra til 90 prosent utslippskutt på strekningen hvis alt går etter planen.
Les også

Ferger får rekordstore batterier: – Ikke kjent med at det finnes større batterier i Norge

Mange elbiler på brua

Det er brua som har størst vekst av tungtrafikk. Her er veksten 57 prosent mot 2011-anslaget, og 24 prosent i Leirvik.

I stortingsproposisjonen fra 2011 forutsatte man at innslaget av tunge biler skulle være 12 prosent både på brua og i Leirvik, mens fasit etter 2019 sier 14 prosent tungbilandel over brua og 10 prosent i Leirvik.

Elbil var ikke en kjent faktor i 2011, og mye av lettbilveksten kommer fra denne kategorien. Elbiler kjører foreløpig gratis i dette prosjektet, og andelen elbil over brua var i 2019 på 16,8 prosent og 13,3 prosent samlet i hele prosjektet.

Det foreligger forslag om innfasing av takst for elbil. Det er også gitt tilsagn om statlig tilskudd på 190 millioner kroner for å oppnå en takstreduksjon på 20 prosent. Innretningen på denne takstreduksjonen er ennå ikke klar.

Hålogalandsbrua ble åpnet for trafikk i desember 2018.

Bilister i de store byene må belage seg på mer kø i årene som kommer, ifølge forskere.
Les også

Forskere: Venter stor økning i biltrafikken i byområdene

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.