Endeterminalen har skjøvet seg sammen under sammenstøtet med bussen.
Endeterminalen har skjøvet seg sammen under sammenstøtet med bussen. (Foto: Brødrene Dahl)

Endeterminal påkjørt to ganger: Fungerte som den skulle

Først påkjørt av personbil fra siden, og senere traff en buss midt på med fronten.

Endeterminaler eller støtputer monteres i enden av rekkverk eller langsgående sikring langs vei for å redusere skadene hvis et kjøretøy skulle kjøre på enden av rekkverket.

I slutten av september fikk leverandør Brødrene Dahl se effekten av utstyret ved en veistrekning i Kongsvinger.

Her ser vi at endeterminalen har skjøvet seg bortover ramma under sammenstøtet. Foto: Brødrene Dahl

– Det viser viktigheten av å bruke riktig utstyr som beskytter både trafikanter og ikke minst de som arbeider langs trafikkert vei, sier produktsjef Jarle Rogn Jacobsen i Brødrene Dahl.

Han har sendt Veier24 bilder som viser resultatet når en endeterminal ble påkjørt to ganger i løpet av to dager på veien i Kongsvinger.

Først var det en personbil som traff endeterminalen på venstresiden i helga. Bilen kunne kjøre videre for egen maskin, men terminalen fikk skade på venstre side.

Påfølgende mandag kjørte en buss på endeterminalen, med direkte treff i front.

– Terminalen fungerte som den skulle, selv om den var skadet/defekt i siden før bussen traff den i front. Dersom terminalen ikke hadde vært montert ville mest sannsynlig utfallet vært vesentlig mer alvorlig i begge tilfellene, sier Jacobsen.

Endeterminalen ble først påkjørt på siden av en personbil. Foto: Brødrene Dahl

Produktet heter SMA Endeterminal T2 på stålplate, og denne type utstyr er påbudt å bruke der hastighetene ved veiarbeidsområdet er 70 eller 80 km/t.

– Produktet kobles til Protec 100, Vario-Guard eller Duo-Rail langsgående tung sikring med et godkjent koblingselement for å sikre en sammenhengende konstruksjon, forteller Jacobsen.

Selve konstruksjonen, som i dette tilfellet var Protec 100, beveget seg kun 15 centimeter under sammenstøtet.

Forsiden akkurat nå