Den 5086 meter lange Freifjordtunnelen er et av hovedelementene i Krifast. Den har vært uten vann- og frostsikring i to år. Nå blir den omsider rehabilitert. (Ill.: Statens vegvesen)
Den 5086 meter lange Freifjordtunnelen er et av hovedelementene i Krifast. Den har vært uten vann- og frostsikring i to år. Nå blir den omsider rehabilitert. (Ill.: Statens vegvesen)

Endelig rehablitering av Freifjordtunnelen

Rehabiliteringen av Freifjordtunnelen er omsider sendt ut på anbud. Alt som finnes av teknisk utstyr i den 5 086 meter lange tunnelen skal skiftes ut. Entreprenørene får god tid både til å regne på jobben og til å utføre den. Anbudsfristen går ut 4. mars, og rehabiliteringen skal være fullført om to år.

  • Nyheter
















Freifjordtunnelen er en undersjøisk tunnel som inngår i riksveg 70. Den er et av hovedelementene i Krifast (Kristiansunds fastlandsforbindelse) som ble fullført i 1992. Behovet for rehabilitering av tunnelen meldte seg for lenge siden, men først nå er finansieringen i orden.

Tunnelen var opprinnelig sikret mot vann og frost med stålhvelv. Etter hvert begynte det å ruste, og for to år siden hadde det blitt så dårlig at det måtte fjernes. Siden har det dryppet fra hengen. Innlekkasjen i tunnelen er ikke mer enn 300 liter pr. minutt, men for dem som får saltvannet på biltaket er det mer enn nok.

Entreprenørene skal selv foreslå hva slags vann- og frostsikring som skal settes inn som erstatning for den gamle. Det som er sikkert, er at det ikke blir betonghvelv, Vegvesenet vil ha en lett konstruksjon. Den som får kontrakten skal også kontrollere fjellet gjennom hele tunnelen og supplere sikringen etter behov, i tillegg til å skifte ut alt teknisk utstyr.

Arbeidet skal utføres på kveldene og nettene. På dagtid blir det normal trafikk gjennom tunnelen. Fra kl. 20 til kl. 7 blir det kolonnekjøring med lederbil. Arbeidet blir ikke igangsatt før sommeren er over fordi Vegvesenet vil ha fri ferdsel så lenge ferietrafikken pågår. Det er årsaken til at entreprenørene har fått så god tid til å regne på.

I forbindelse med rehabiliteringen skal Vegvesenet gjennomføre et FoU-prosjekt for å finne ut hva man utsettes for når man jobber i en tunnel mens trafikken går.

De totale omkostningene for rehabiliteriangen er beregnet til 219 millioner kroner, som skal finansieres over statsbudsjettet.













Forsiden akkurat nå