To ganger på rad har den tradisjonelle Asfaltdagen blitt avyst på grunn av korona. Men endelig kunne leder i Norsk Asfaltforening, Robert Norbeck, ønske velkommen til denne årlige fagdagen som har historie helt tilbake til 70-tallet. Ekstra stas var det at landets nye samferdselsminister, Jon-Ivar Nygård, var på plass.
Lover å redusere etterslepet
Han startet med å innrømme at vedlikeholdet på mange norske veier er alt for dårlig, og at det store vedlikeholdsetterslepet er bakgrunnen for at den nye regjeringen i Hurdalsplattformen har pekt ut dette som et satsingsområde for veisiden i årene som kommer.
– Der slås det fast at Regjeringen skal komme med en helhetlig og forpliktende plan for å redusere etterslepet både på riks- og fylkesveiene, sa Nygård som også gjentok lovnaden om å gå gjennom hele organiseringen av veisektoren, med tanke på å effektivisere driften.
– Vi må se oss om etter smartere måter å jobbe på, slik at vi får mer asfalt for pengene, sa statsråden som avsluttet med å takke forsamlingen av asfaltfolk for den jobben de gjør.
Delte ut to asfaltpriser
Jon-Ivar Nygård hadde også fått æren av å dele ut prisen for Årets asfaltjobb.
Og siden fjorårets arrangement ble avlyst, var det både prisen for 2020 og 2021 som ble delt ut.
2020-prisen gikk til Veidekke Industri sitt utleggerlag ved Kato Myrholen, som fikk prisen for forbilledlig planlegging, drift, kvalitet og sikker og trygg utførelse på anleggene på riksvei 3 i Østerdalen.
Prisen for Årets asfaltjobb 2021 gikk til Ålesund-bedriften Lillehovde Maskin og deres leggelag ved Ronny Lillehovde. De er en lokal aktør som utfører mindre jobber i privatmarkedet, men har utmerket seg gjennom å være løsningsorientert og levere godt håndverksarbeid, heter det i begrunnelsen.