Harstadåstunnelen er det største delprosjektet i Harstadpakken, som er kostnadsberegnet til 1,6 milliarder 2016-kroner. Tunnelen drives av det spanske firmaet Aldesa. Gjennomslaget skjedde i oktober i fjor.
Elektrojobben omfatter blant annet levering og montering av 2,6 km kabelstiger, 27 km el-kabler, 230 lysarmaturer i tunnel og 23 lysmaster med armaturer på veg i dagen.
Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Hvis ord som multimodalitet og kontekstvindu ikke sier deg så mye, bør du lese denne saken
Videre skal det leveres og monteres 14 vifter, 56 ledelys, 6 nødkiosker, 12 nødskap, 30 gjennomlyste skilt, SRO-anlegg med lokal PLS-styring og kommunikasjon til VTS, 10 km fiber- og telekabler for signal, kommunikasjon og ITV og 3,5 coax-kabler for DAB+ og nødnett.
Innen 2. september 2019 må jobben være gjort. Senere på høsten samme år blir tunnelen åpnet.