Etter skredet på E6 ved Morskogen 8. februar i år, oppnevnte vegdirektøren 13. februar et uavhengig ekspertutvalg.
Utvalget har nå kommet med sin rapport om hendelsen, der de har undersøkt årsaker til skredet og konsekvenser for framtidig sikring og kontroll.
I rapporten peker ekspertutvalget på disse årsakene til skredet:


- Mangelfull ingeniørgeologisk oppfølging av vurdering av stabilitet og sikringsbehov under byggingen.
- Mangelfull oppfølging/egenkontroll av utført sikring, og manglende uavhengig kontroll under bygging i byggefasen.
- Skjæringen fra E6 og opp til terreng ovenfor skjæringstopp ble ikke behandlet som en helhet.
- En mulig medvirkende årsak kan ha vært feil i fjellsikringen, siden det kun er spor av tre av 11 bolter etter skredet.
Ekspertutvalget skriver i rapporten at uavhengig kontroll under bygging, som i henhold til det gjeldende regelverket skulle ha vært gjennomført, er i det hele tatt ikke utført.
Utvalget mener at det må presiseres i håndbøker og standarder hvilke krav som må gjelde for ingeniørgeologisk oppfølging i et terreng av den typen som er langs den aktuelle E6-strekningen, heter det i en pressemelding fra Staten vegvesen.
Raset kom fra en fjellskjæring i overkant av en utsprengt lokalvei 20 meter ovenfor europaveien i bratt terreng. Bergskjæringen forsetter fra lokalveien cirka ti meter høyere opp i terrenget.
Skredet dro med seg 1500 kubikkmeter jord- og steinmateriale. Ytterligere 2500 m3 masser ble i tillegg tatt bort i sikringsarbeidet i etterkant.
Må ha tilstrekkelig erfaring
Det ser ikke ut til at skjæringen over lokalveien er blitt vurdert som en del av den totalt rundt 30 meter høye bergskjæringen langs E6, skriver utvalget.
I rapporten anbefaler ekspertutvalget disse forbedringene og tiltakene:
- Kontinuerlig, grundig og kompetent ingeniørgeologisk oppfølging under sprengningsarbeidene, som er avgjørende for å kunne vurdere stabilitetsforhold og sikringsbehov.
- Ansvarlige for ingeniørgeologisk prosjektering og oppfølging må ha tilstrekkelig erfaring (minimum fem-seks år) fra denne typen arbeider. Uerfarne må sikres god oppfølging av erfarne ingeniørgeologer.
- Skjæringer med hylle/pall må behandles som en sammenhengende helhet.
- Overgangen mellom skjæringstopp og naturlig skråning/fjellside bakenfor må gis spesiell oppmerksomhet med hensyn til stabilitetsvurdering, rensk og sikring. Skråning/fjellside videre oppover bak skjæringstopp må inngå i vurderingen av stabilitet og sikringsbehov.
Utvalget er ledet av professor emeritus ved NTNU Bjørn Nilsen.
Raset stengte E6 ved Morskogen nord for Eidsvoll i fem dager.
− Det er alvorlig at det skjer et større ras som stenger en relativt ny veistrekning. Vi vil gå gjennom anbefalingene og endre rutiner for å sikre kontinuerlig, grundig og kompetent ingeniørgeologisk oppfølging under sprengningsarbeider og etterfølgende kontroll av veiskjæringer, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland i meldingen.

Ekspert om E6-raset: – Fjellsikringen kan virke mangelfull