E6

E6 ved Moss har fått nye ramper - og trafikken flyter bedre

Fra første dag med nye, bredere avkjøringsramper var det god flyt i trafikken i Patterødkrysset ved Moss.

Avkjøringsrampene fra E6 inn mot Patterødkrysset er utvidet fra ett til to felt. Onsdag morgen, da feltene ble tatt i bruk, var det ikke antydning til kø på rampen fra sør.
Avkjøringsrampene fra E6 inn mot Patterødkrysset er utvidet fra ett til to felt. Onsdag morgen, da feltene ble tatt i bruk, var det ikke antydning til kø på rampen fra sør. Foto: Geir Østlund Johnsen/Statens vegvesen
15. des. 2023 - 09:35

Onsdag 13. desember fjernet Statens vegvesen sperrebånd og kjegler og overlot det nye, utbedrede krysset på Patterød til trafikantene. To dager før tida.

Slutt på lange køer i rushtida

I rushet morgen og ettermiddag har pendlerne vært vant til å stå i kø når de skal kjøre av fra E6 inn mot Patterødkrysset, Moss og Våler. Det blir det mindre av nå, skriver Vegvesenet i en pressemelding.

Vis mer

Statens vegvesen har utvidet avkjøringsrampene fra E6 fra ett til to felt, både sørfra og nordfra, og lagt om kjøremønsteret i Patterødkrysset.

– Tida var overmoden for å få bukt med køproblemene fra E6. Nå har vi endelig fått gjort noe med det, sier byggeleder Geir Østlund Johnsen i Statens vegvesen i meldingen.

– Etter første dag registrerer vi at køene er betydelig redusert, trafikken flyter bedre og bilistene ser ut til å oppfatte at det er skjedd noe i området. Så må vi vente noen dager for å se den hele effekten. Juletrafikken begynner jo å ta seg opp, så da vil vi få testet endringen i fullskala, sier Østlund Johnsen.

Anleggsarbeidet helt etter planen

Utbedringsarbeidet startet i september i år og allerede et par dager før fristen, som var satt til 15. desember, var entreprenør Leif Grimsrud ferdig med oppdraget.  

–  Grimsrud har gjort en svært god jobb for oss, tidsplanen er holdt og entreprenøren har planlagt og disponert tiden, mannskap og utstyr godt for å gjennomføre oppdraget, sier en fornøyd byggeleder.

Anleggsleder Geir-Ove Juliussen hos Leif Grimsrud sier at de er stolte over å levere ett vellykket prosjekt til avtalt tid uten skader eller alvorlige hendelser.

Slik er det nye kjøremønsteret fra E6 og i Patterødkrysset. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Slik er det nye kjøremønsteret fra E6 og i Patterødkrysset. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Han forteller at det selvsagt har dukket opp uforutsette ting underveis med blant annet omlegging av langt flere kabler enn forventet, i tillegg til krevende værforhold, men at alt har vært håndterbart.

–  Vi har i hele prosjektet hatt stort fokus på at vi har arbeidet i et høytrafikkert område med de utfordringene det innebærer, men har opplevd at trafikantene har vært tålmodige og vist hensyn. Vi håper det vi har bygd vil bedre trafikkflyten i området, sier Juliussen.

I tillegg til utvidelse av avkjøringsrampene og omlegging av kjøremønsteret i krysset, er bussholdeplass Mosseporten ved riksveg 19 oppgradert. Holdeplassen er utvidet for å gi plass til to busser, leskuret er flyttet og byttet ut med et nytt, og det er opparbeidet sykkelparkering ved holdeplassen.

Gjenbruk av materialer

I oppgraderingsarbeidet på Patterød har Statens vegvesen og entreprenøren vært opptatt av å gjenbruke materialer. Og de har oppnådd gode resultater.

Byggeleder Geir Østlund Johnsen i Vegvesenet oppsummerer: 

–  Vi har gjenbrukt 100 prosent av den eksisterende storgatesteinen i området. Av kantsteinen har vi gjenbrukt 70 prosent og sitter dermed igjen med 30 prosent overskuddstein. Vi har brukt 95 prosent av rekkverkskinnene opp igjen, og 100 prosent av skiltene. Det gamle leskuret blir gjenbrukt på et annet av Statens vegvesens anlegg.

Tett trafikk på E18 gjennom Oslo ved innkjøringen til Festningstunnelen før videreføringen under Bjørvika/Operatunnelen ble åpnet.
Les også

Vegvesenet: Venter påskekø på disse stedene

 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.