TUNNELER

E6 Svenningelv-Lien: Full stopp etter uvanlig funn

Arbeidet i Bergåstunnelen på E6 Helgeland er satt på pause. Tunneldriverne har trolig truffet store mengder løsmasser fra før siste istid.

Statens vegvesen, LNS og innleid ekspertise undersøker løsmassene innerst på stuffen.
Statens vegvesen, LNS og innleid ekspertise undersøker løsmassene innerst på stuffen. Foto: Statens vegvesen
5. jan. 2023 - 13:29

Statens vegvesen og totalentreprenør LNS har møtt på en svært uvanlig utfordring i prosjektet E6 Svenningelv-Lien. Under byggingen av Bergåstunnelen i Grane komme har tunneldriverne sprengt seg inn i knallharde leire og grusmasser som sannsynligvis stammer fra før siste istid. I tillegg er området med den spesielle massen svært langt, kanskje et sted mellom 40 og 80 meter. Selv om massen er tørr og så hard at den kan minne om fjell, har funnet gitt full stopp i fremdriften, skriver Vegvesenet i en pressemelding.

Hardt og tørt: Oppe i stuffen er det hard leire, nede komprimerte grusmasser. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Hardt og tørt: Oppe i stuffen er det hard leire, nede komprimerte grusmasser. Foto:  Statens vegvesen

– Vi kan ikke drive videre i slike løse masser før vi vet mer om hvordan de oppfører seg. Nå må vi først finne ut hvordan vi skal ivareta sikkerheten til våre ansatte og så hvordan vi kan bygge en sikker tunnel i igjennom dette partiet. Det sier prosjektleder Bernt-Jøran Reinholtsen i LNS.

Før prosjektet ble langt ut på anbud, prøveboret Vegvesenets geologer fjellet i traseen der tunnelen skal gå. Prøvene tilsa at det ville komme seks soner med fjell av dårlig kvalitet. Nå viser det deg at den tredje sonen ikke er fjell i det hele tatt, men komprimert knallhard leire og grus.

Under prøveboring fant Vegvesenets geologer seks soner med fjell av dårlig kvalitet. Men den tredje sonen, 600 meter inn i fjellet, bød på en uventet overraskelse. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Under prøveboring fant Vegvesenets geologer seks soner med fjell av dårlig kvalitet. Men den tredje sonen, 600 meter inn i fjellet, bød på en uventet overraskelse. Illustrasjon:  Statens vegvesen

–  Sammen med totalentreprenør og innleid ekspertise skal vi nå gjøre en grundig kartlegging av grunnforholdene inne i fjellet. Så skal det utarbeides en plan for hvordan vi skal bygge oss igjennom området på en trygg og forsvarlig måte. Det sier prosjektleder for E6 Helgeland, Bård Nyland.

E6 Svenningelv-Lien er en delstrekning på E6 Helgeland. Byggingen startet seint i 2021 og veien er planlagt ferdig i 2025.

En egen landingsplass for helikopter er etablert på Skutshorn i Vang i Valdres. Fjellpartiet er under kontinuerlig overvåking for å registrere bevegelser i det. Et større fjellskred fra Skutshorn kan forårsake en flodbølge som kan ramme bebyggelse langs Vangsmjøse.
Les også

Fjell i Valdres overvåkes 24/7 i frykt for flodbølge

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.