E39

E39: Satset på estetikk og smarte kummer

Når Statens vegvesen nylig skulle montere nye kummer i Stavanger-området, ble det både mer praktiske og mer estetiske løsninger.

Grøfteplate langs E39 mellom Eiganestunnelen og Sandnes.
Grøfteplate langs E39 mellom Eiganestunnelen og Sandnes. Foto: Tor Skårland/Statens vegvesen
4. juli 2022 - 11:22

I området mellom Eiganestunnelen og Sandnes ble det dermed montert såkalte grøfteplater, skriver Vegvesenet i en pressemelding.

– I forhold til den tradisjonelle løsningen, som er å legge kummene rett ned i asfalten, gir denne løsningen gevinst på flere områder, sier byggeleder Tor Skårland.

  • Estetisk sett ser det det bedre ut.
  • Det har lengre levetid.
  • Miljømessig gevinst: Nå trenger ikke entreprenør reise ut og fjerne gras etter kantslått, for dette graset går rett i kummene.
  • Dessuten gir det bedre kontroll enn ved tradisjonelle kummer som er lagt rett i asfalten, siden de kan forsvinne under gras.

Tor Skårland har tidligere gjort mye for estetikken langs riks- og europaveiene i Stavanger-området, for eksempel med kreativ utforming av blomsterbed langs veiene, med blomster i formasjoner som hjerte, sol og slange.

Oddbjørn Samuelsen er sjef for Midt-Finnmark Kraftlag, som er medeier i Finnmark Kraft. De vil også bygge ut vindkraft i Lebesby og går nå hardt ut mot konkurrenten Grenselandets prosjekt Davvi.
Les også

Vindkraftaktør om «steinørken»-utspill: – Ufint og viser null respekt

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.