Prosjektdirektør for E39, Asbjørn Heieraas, her ved Mjåvannsheitunnelen som er under driving i Songdalen.
Prosjektdirektør for E39, Asbjørn Heieraas, her ved Mjåvannsheitunnelen som er under driving i Songdalen. (Foto: Nye Veier)

Det ble Norconsult som skal regulere ny E39 for Nye Veier

Startskuddet for Nye Veiers arbeid med strekningen.

Norconsult er tildelt oppdraget med å utarbeide detaljreguleringsplan med konsekvensutredning for ny E39 fra Herdal til Røyskår i Lyngdal kommune. 

Kontrakten har en verdi på 30 millioner kroner.

– Viktig milepæl

– For Nye Veier er tildelingen av oppdraget en viktig milepæl. Nå starter reguleringsarbeidet opp med full tyngde. Målet er vedtatt plan i løpet av 2020 og byggestart første halvår 2021, sier prosjektdirektør Asbjørn Heieraas i en pressemelding.

Utbyggingssjef for strekningen er Harald J. Solvik, som også har ansvaret for pågående utbygging fra Kristiansand vest til Mandal øst.

Oppdraget består i å utarbeide en komplett detaljreguleringsplan i henhold til vedtatt kommunedelplan. I tillegg inngår konsekvensutredning for deponiområder for strekningen.

Planen skal inneholde alle nødvendige arealer for bygging, drift og vedlikehold av det nye veianlegget.

Strekningen som skal reguleres inneholder cirka ti kilometer med ny E39 og inneholder to kryss og en rekke tunneler og bruer. I tillegg kommer anleggsveier og andre behov for areal.

Veien skal bygges som fire-felts vei og planlegges for 120 km/t.

Prosjektet omfatter detaljregulering av omtrent ti kilometer med ny E39, fra Herdal til Røyskår i Lyngdal kommune. Illustrasjon: Nye Veier

Planarbeidet gjennomføres i samarbeid med Lyngdal kommune, Vest Agder fylkeskommune, Fylkesmannen i Aust- og Vest-Agder og andre berørte sektormyndigheter. Fremdriften på planarbeidet er lagt opp slik at reguleringsplanen kan være vedtatt i løpet av høsten 2020.

Forsiden akkurat nå