Driftsleder: – Vi har rensket opp både europaller og juletrær fra kulverter

Flomfaren er «over normal» flere steder.

Søndag var det store is og vannmasser i Glomma ved Rendalen.
Søndag var det store is og vannmasser i Glomma ved Rendalen. Fredrik Hagen/NTB scanpix
24. apr. 2018 - 12:27

En snørik vinter har gjort at Sør-Norge, Finnmark og Nord-Troms er spesielt flomutsatt denne våren. 

Denne helgen har det vært flom og høy vannstand flere steder. Deriblant i elvene Glomma og Namsen.

Statens vegvesen har flomproblematikk høyt på agendaen i disse dager. Det bekrefter regionveisjef i Region Øst, Per Morten Lund til veier24.

Følger med

– Vi monitorerer alle varsler som kommer fra NVE (Norges Vassdrags og Energidirektorat), og følger tett med. 

Det er de respektive veiavdelingene som skjøtter veiene, og Lund forteller at de nylig har hatt møter med de forskjellige driftsentreprenørene med fokus på dette.

– Vi har fått forsikringer om at de har personell og utstyr som skal til i det vi nå kan stå overfor, forteller han.  

Han deler opp flomfaren i to faser. Det ene er den lokale flomfaren i mindre bekker og vassdrag på grunn av snøsmelting. 

Regionveisjef Per Morten Lund <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Regionveisjef Per Morten Lund Foto:  Statens vegvesen

– Vi oppfordrer alle private grunneiere til å følge med, slik at små bekker og vassdrag går der de skal, forteller han og påpeker at alle private grunneiere har et ansvar for å holde bekkefar åpne over egen eiendom.

Den andre fasen i flomsesongen kommer når snøsmeltingen i fjellene tar til. Det er da de store innsjøene og vassdragene står i fare for å flomme over. 

– Samtidig gjør vi også forebyggende tiltak. For eksempel utbedret vi en del etter flommen i 2011. Det så vi resultatet av det kom en ny flom to år senere, forteller regionvegdirektøren. 

– Samtidig har vi 12.500 kilometer med vei her i region Øst, så det er mange strekningen å holde kontroll på. 

Rensker opp

I Oppland fylke er man godt kjent med flomproblematikk. Leder for drift, Asbjørn Stensrud forteller at de har mye fokus på dette i disse dager. 

– Driftsentreprenørene våre jobber nå med å renske opp i kulverter og stikkrenner. Det er viktig at alle overvannsmekanismer er frie når vi er inne i disse dagene, forteller han. 

Dette følges også opp av Vegvesenets folk. 

– Vi følger også opp kommuner, grunneiere og eiere av skogsbilveier.  Kvister og annet søppel som hoper seg opp over kummer og stikkrenner, kan være kritisk. 

Stensrud forteller at de har plukket opp både europaller og juletrær fra stikkrenner. 

– Det er viktig at både jeg og du tenker over dette. 

Samtidig har Oppland mange dalstrøk, så faren for jordskred er også noe som følges opp tett. 

Mer ras

Der man lenger sør kjemper mot store vannmasser, er det en litt annen type utfordringer i Finnmark. 

Tore Lysberg er avdelingsdirektør for veg og trafikk i Region Nord. I hans landsdel er det snøskred som kan skape hodebry, også langt utpå vårparten. 

– I det daglige er det entreprenørene gjennom de forskjellige driftskontraktene som følger opp dette, men vi har et spesielt fokus på dette nå i disse tider, forteller han. 

  <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
  Foto:  Statens vegvesen

Dette går ut på å få brøytet veiene, rydde grøfter, og sørge for at stikkrenner og alle vannveier er frie. 

– I motsetning til i Sør-Norge, er det mange steder her hvor det ikke finnes omkjøringer. Derfor gjør vi en del forebyggende tiltak, som å for eksempel aktiv skredkontroll, forteller han. Dette gjøres blant annet ved å løse ut potensielle skred med helikopter og en såkalt Daisybell (bildet). 

Dette ble blant annet benyttet under det hustrige påskeværet i Finnmark. 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.